Uitvaartmuseum zoekt structurele slagkracht
Werving in branche begonnen
dinsdag 25 augustus 2009
Vandaag is Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover begonnen met een campagne om geld te werven in de uitvaartbranche. Zo wil het museum structurele slagkracht verkrijgen.
Als eerste ontvangen de crematoria een brief waarin gevraagd wordt om het museum financieel te steunen. Museum Tot Zover krijgt sinds de opening in december 2007 louter positieve reacties vanuit de branche, de museumwereld, de pers en van de gewone bezoekers. Om het hoge ambitieniveau te handhaven en in de toekomst veel projecten te kunnen organiseren is meer slagkracht nodig. Men ontvangt al jaren steun van verschillende hoofdsponsors en sponsors, maar het museum zou graag zien dat de hele branche de beurs trekt.
De term een euro per uitvaart is al vaker gevallen, ook in de uitvaartpers. Van directeur Guus Sluiter hoeft men dit niet letterlijk te nemen: Als ieder bedrijf uit de branche dit zo zou doen is dat voor ons heel mooi, maar het staat ieder natuurlijk vrij om het bedrag zelf te bepalen. Misschien zijn er nu zelfs bedrijven die sponsor willen worden. Dat kost misschien iets meer dan die symbolische euro per uitvaart, maar je krijgt er wel wat voor terug.
Bedrijven uit de branche weten de weg naar het museum steeds beter te vinden. Het museum en het bijbehorende Café Roosenburgh worden meer en meer gebruikt voor vergaderingen, lunches, personeelsuitjes en productpresentaties vaak gecombineerd met een rondleiding. Uit publieksonderzoek blijkt ook het maatschappelijk belang van het museum. Edzo Doeve, bestuursvoorzitter van DELA, zei hierover onlangs in Vakblad Uitvaart: Het zou mooi zijn als meerdere partijen zien dat het museum een brede maatschappelijke rol van betekenis kan spelen en een goede uitstraling heeft op de hele branche. Laat ze gewoon zonder omwegen een duit in het zakje doen.
Sluiter hoopt op een succesvolle campagne: En ik kan het simpel houden, we hebben die steun hard nodig om blijvend een visitekaartje van de uitvaartbranche te zijn.