Kwaliteit Monuta bekroond met Keurmerk
Nieuw keurmerk geeft nabestaanden zekerheid
dinsdag 13 maart 2007
Nederland is vanaf 14 maart een keurmerk rijker. Het Keurmerk Uitvaartzorg geeft nabestaanden zekerheid en bescherming bij de keuze van een uitvaartonderneming. Monuta voldoet aan de strenge criteria en is er trots op als een van de eerste bedrijven het keurmerk te ontvangen.
Als gevolg van enkele incidenten had de uitvaartbranche enige jaren geleden een slecht imago. De branche wilde de kwaliteit van dienstverlening op niveau houden en besloot een keurmerk te ontwikkelen. De Stichting Keurmerk Uitvaartzorg en het bijbehorende keurmerk zijn het gevolg.
Vijf pijlers waarborgen de kwaliteit van de uitvaartondernemingen met een keurmerk. De uitvaartverzorger maakt vooraf heldere afspraken over de uitvoering van de uitvaart en de prijs ervan. Dit voorkomt onduidelijkheden achteraf. Nabestaanden kunnen er van uitgaan dat de uitvaart zorgvuldig wordt uitgevoerd. Het keurmerk stelt onder andere eisen aan leveranciers, producten en diensten. Uitvaartbedrijven met een keurmerk werken uitsluitend met ervaren en goed opgeleide medewerkers die het afscheid centraal stellen en nabestaanden ruimte bieden.
Monuta stuurde als eerste bedrijf na afloop van elke uitvaart een klanttevredenheidsformulier. Het is nu een voorwaarde om het keurmerk te kunnen krijgen. Op een dergelijk formulier kunnen opdrachtgevers eenvoudig aangeven wat ze van de uitvaart vonden. Ondanks alle zorgvuldigheid waarmee gewerkt wordt, zijn klachten nooit helemaal te voorkomen. Het keurmerk beschikt over een standaard klachtenprotocol. Zo hebben nabestaanden de zekerheid dat klachten serieus worden genomen.
Het Keurmerk Uitvaartzorg staat achter de kwaliteit van Monuta en geeft nabestaanden zekerheid dat ze kiezen voor een betrouwbare uitvaartverzorger. Monuta is er trots op als een van de eerste bedrijven het keurmerk te ontvangen.