Groot grijs gebied in regels acceptatieverplichting uitvaartverzekeraars
vrijdag 27 december 2019
Wat zijn nu precies de regels op basis waarvan uitvaartverzekeraars consumenten mogen weigeren als klant? Die vraag is actueel nadat de nabestaanden van een 25-jarige man uit Apeldoorn een inzamelingsactie moesten beginnen om zijn uitvaart te bekostigen. De man had een psychische ziekte en werd door uitvaartverzekeraars geweigerd.
Minister Hoekstra (Financiën) liet recent weten dat hij vindt dat er al voldoende regels zijn. Uitvaartverzekeraars handelen volgens hem via een gedragscode waarin staat dat de verzekeraars zich inspannen om voor zoveel mogelijk (potentiële) klanten risico’s af te dekken. De minister concludeert dat het acceptatiebeleid dus niet alleen gaat om commerciële afwegingen maar ook om maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Rechtszaak noodzakelijk
Dagblad de Stentor heeft zich verder verdiept in wat die regels in de praktijk betekenen. De conclusie van de krant is helder; in de regels voor het acceptatiebeleid zit een groot grijs gebied. Zo verbiedt de Wet gelijke behandeling het om mensen met een bepaalde handicap of chronische ziekte te weigeren. Echter: ‘'indien dat objectief gerechtvaardigd is', dan mag de verzekeraar de klant wel een verzekering weigeren. Maar wanneer is iets wel of niet objectief gerechtvaardigd? De Stentor stelde die vraag aan het ministerie maar daar kon men ook niet aangeven hoe je dat in detail (of naar praktische voorbeelden) kan omschrijven. Zo is er dus een grote vrije ruimte om mensen die bijvoorbeeld een psychische aandoening hebben af te wijzen.
Het ministerie laat weten dat iemand die is afgewezen naar de rechter kan stappen om de verzekering af te dwingen. Door een rechterlijke uitspraak ontstaat dan duidelijkheid over hoe de wet uitgelegd moet worden. Minister Hoekstra laat in de Stentor weten dat hij zelf geen rechtszaak zal aanspannen.