DELA viert zeventigjarig bestaan
Van 39 leden in 1937 naar 3.000.000 verzekerden in 2007
vrijdag 9 maart 2007
Uitvaartorganisatie DELA viert vandaag haar 70-jarige jubileum. Ter ere van deze gebeurtenis heeft mevrouw Kivits, weduwe van één van de oprichters, samen met directievoorzitter Edzo Doeve een plaquette onthuld. De plaquette herinnert aan het ontstaan van 70 jaar Draagt Elkanders Lasten.
Op 11 maart 1937 werden in het Eindhovense café Poort van Kleef de eerste stappen gezet richting het huidige DELA. Het aantal uitvaarten is gestegen van 3 in 1937 naar ruim 30.000 vandaag de dag. Deze week verwelkomde DELA haar 3 miljoenste verzekerde. In 2006 heeft de organisatie de grens van 10 miljard euro verzekerd kapitaal gepasseerd. Edzo Doeve, directeur DELA: We zijn hard gegroeid. Dat is vooral het gevolg van onze naturaverzekering. Sinds de oprichting in 1937 streven we naar lage premies in combinatie met goede dienstverlening; geen eenvoudige combinatie. Toch zijn we er in geslaagd om dat uitgangspunt al die jaren vast te houden.
Nabestaanden staan centraal
De laatste jaren heeft DELA een ware metamorfose ondergaan. De kleurrijke en sfeervolle uitvaartcentra en crematoria zijn daar een voorbeeld van. Wij vinden het belangrijk dat nabestaanden mooie herinneringen koesteren. Onze locaties dragen daar hun steentje aan bij. Ook in de dienstverlening gaan wij verder dan de uitvaart alleen. Op die manier helpen wij nabestaanden om de draad van het leven weer op te pakken, aldus Doeve.
Gemeentelijke grafkosten ook in 2007 een speerpunt
DELA heeft sinds haar oprichting tegen de gevestigde orde in haar positie moeten bewijzen. Aanvankelijk tegen de Katholieke kerk vanwege het openlijke standsverschil waarmee uitvaarten destijds gepaard gingen. Pas eind jaren vijftig werd die strijdbijl begraven. Vandaag de dag voert DELA de discussie aan over gemeentelijke grafkosten die de pan uit rijzen. Doeve: Het staat niet alleen in onze statuten, maar het zit in de genen van onze organisatie en daarmee onze mensen om goede toestanden rond het begrafeniswezen te bevorderen. Dat betekent dat wij standpunten innemen en daarnaar handelen. Dat was in 1937 zo en dat is nog steeds zo.
De geschiedenis van DELA in een notendop
11 maart 1937: oprichting DELA (Draagt Elkanders Lasten) op initiatief van Weduwe Kivits. DELA heeft dan 39 leden en een uitgesproken katholiek karakter.
1937: DELA krijgt met de eerste last te maken: De vereniging garandeerde een complete uitvaart in natura, bidprentjes en grafmonument uitgezonderd, en kwam aan deze eerste belofte al bij de eerste uitvaart rijkelijk tegemoet
1942: de vereniging wordt een coöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid voor de bestuurders. De contributieregeling werd aangepast. Elk gezin betaalde voortaan een entreegeld van een gulden.
1947: de vereniging onder voorzitter Kauffeld telt meer dan 10.000 leden en is daarmee de grootste begrafenisvereniging in Nederland
1949: het eerste exemplaar van het ledenblad Kroniek ziet het levenslicht
1949: DELA stapt af van plaatselijk karakter en breidt het bereik uit naar Noord-Brabant
1951: 11.561 polissen met een totaal van 50.243 verzekerde leden
1962: 25-jarig jubileum met een verzekerd kapitaal van 250 miljoen gulden
1989: DELA start activiteiten ook in België
1997: dankzij Belgische activiteiten wordt de 2 miljoenste verzekerde ingeschreven
2005: overname van Sophia Group in België
11 maart 2007: 3 miljoen verzekerden en een verzekerd kapitaal van meer dan 10 miljard euro
Over DELA
Ruim 100 vestigingen, zon 1.000 medewerkers en 3 miljoen verzekerden maken de coöperatieve ledenorganisatie Draagt Elkanders Lasten (DELA) marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al 70 jaar tegen een eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. Het verdriet van een verlies kan niet worden weggenomen. DELA kan nabestaanden wel helpen de draad van het leven weer zo goed mogelijk op te pakken. Met zorg en praktische dienstverlening. En door de herinneringen aan hun dierbaren levend te houden. DELAs kleurrijke, warme uitvaartcentra en crematoria dragen daar aan bij. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een negen.