81 Klachtenmeldingen ombudsman in 2012
dinsdag 9 april 2013
De ombudsman voor de uitvaart heeft in 2012, 81 klachten binnen gekregen. Dat blijkt uit het jaarverslag van oud-ombudsman mr. Spierings. De ombudsman deed in het vorige jaar ook nog 17 uitspraken in zaken die al in 2011 waren ingebracht.
Van de 98 behandelde zaken zijn er 10 toegewezen aan de klager. In twee gevallen gebeurde dat voor een deel. Zeven keer werd een klacht afgewezen door de ombudsman. Er kon 15 keer geen uitspraak gedaan worden omdat de klacht betrekking had op een uitvaartondernemer die niet beschikt over het keurmerk. In 15 zaken werd de klager doorverwezen naar het Kifid.
De ombudsman sprak in twintig zaken een bindend advies uit, dat is een stijging van 10% ten opzichte van 2011. De gemiddelde afwerktijd van de klacht (moment dat brief met klacht binnen komt tot de uitspraak) is 59 dagen. In 12 zaken kreeg de klager een vergoeding toegewezen. Dat is een daling van meer dan 50% ten opzichte van 2011 toen in 26 zaken een vergoeding werd toegekend.
Transparantie
De ombudsman beschrijft in het jaarverslag ook dat de ombudsman in 2012 transparanter is geworden. Er is gekozen voor een duidelijke structuur in alle uitspraken. Daarnaast heeft ombudsman samen met Uitvaart.nl twee korte films gemaakt. In een van de films stelt de ombudsman zich voor aan het publiek. Een strategie die tegenwoordig ook veelvuldig wordt gebruikt door de Nationale Ombudsman de heer Brenninkmeijer. Daarnaast is er een film gekomen waarin de ombudsman uitleg geeft over het basis- of aannametarief dat veel uitvaartondernemers hanteren. Dit tarief zorgt niet zelden voor klachten bij opdrachtgevers van uitvaarten.
Het hele verslag kunt u lezen op de site van de ombudsman.