Stijging aantal klachten Ombudsman Uitvaartwezen
dinsdag 29 november 2016
Het aantal klachten dat binnen komt bij de ombudsman voor de uitvaart blijft groeien. Dit jaar zijn tot nu toe 101 klachten binnengekomen. Daarmee zijn er een maand voor de jaarwisseling al meer klachten binnen gekomen dan in heel 2015 toen de ombudsman 96 klachten ontving.
Wie op de website van de Ombudsman Uitvaartwezen kijkt zou denken dat het aantal klachten juist afneemt. Over dit hele jaar zijn pas zeven uitspraken gepubliceerd, waarvan de laatste op 19 juli. Ombudsman, mevrouw Schellekens laat in een reactie weten dat het geringe aantal uitspraken te maken heeft met de procedure. Het komt veel voor dat mensen hun klacht direct naar de ombudsman sturen zonder dat ze de uitvaartondernemer de kans hebben geboden om in onderling overleg tot een oplossing te komen. In die gevallen mag de ombudsman geen uitspraak doen. De ombudsman ziet dat veel klachten goed worden afgehandeld door uitvaartondernemers waardoor een uitspraak van de ombudsman niet nodig is. ‘De ombudsman is de waakhond, alleen als partijen er onderling niet uitkomen doet de ombudsman een uitspraak’.
Op dit moment heeft ombudsman, mevrouw Schellekens tien zaken in behandeling. De behandeling van een zaak neemt doorgaans ongeveer vier maanden in beslag. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat zowel de uitvaartondernemer als de klager ruime tijd krijgen om te reageren op elkaars bevindingen.