Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Rechter vertienvoudigt boete voor Yarden voor benadeling franchisenemers

maandag 28 november 2022

Uitvaartverzekeraar Yarden blijft haar franchisenemers benadelen door het niet correct doorverwijzen van binnenkomende overlijdensmeldingen. Ondanks een eerder vonnis waar een boete van € 5.000 per overtreding werd geeist, blijft er sprake van incorrect doornwijzen. Daarom verhoogt de rechtbank de sanctie per overtreding nu tot € 50.000 per keer. Dat blijkt uit het vonnis van de rechtbank dat vrijdag 25 november jl. werd gepubliceerd.

Begin 2021 besloot uitvaartorganisatie Yarden te stoppen met haar franchiseformule omdat deze te duur zou zijn. De Yarden franchisenemers waren het daar niet mee eens omdat zij menen zonder Yarden geen bestaansrecht te hebben en grote investeringen te hebben gedaan welke zonder Yarden niet meer terugverdiend zouden kunnen worden. Daarom eisten ze bij de rechter voortzetting van de franchiseformule.

In de tussentijd heeft DELA uitvaartorganisatie Yarden overgenomen en heeft een deel van de franchisenemers overeenstemming bereikt met DELA. Een klein aantal franchisenemers houdt echter voet bij stuk en betoogde eerder voor de rechter dat Yarden binnengekomen meldingen niet naar hen doorstuurde waardoor zij omzet misliepen.

De rechter verbood Yarden Franchise (potentiële) klanten en relaties door te verwijzen of door te leiden naar Dela op straffe van een een dwangsom van € 5.000,00 per keer aan de franchisenemer die bij een juiste toewijzing de uitvaart toebedeeld had moeten krijgen en een dwangsom van € 5.000,00 per keer aan de franchisenemers gezamenlijk.

Daarmee was het conflict niet uit de wereld want volgens een bron zou Yarden sindsdien al meer dan 20 keer in de fout zijn gegaan, zo valt te lezen in het Financieel Dagblad. En Yarden zelf was het ook niet eens met het vonnis en startte zelf een nieuwe rechtszaak waarin zij eiste dat franchisenemers zouden stoppen met zogenaamde mystery calls. Franchisenemers gebruikten hiervoor een melding die direct bij henzelf was binnengekomen. Ze belden vervolgens Yarden op en deden zich voor als oorspronkelijke melder. Zo controleerden zij of Yarden de uitvaart vervolgens wel aan hen doorverwees. Volgens Yarden is dat onethisch.

Maar de rechter oordeelde anders. De mystery calls zijn volgens de rechter een belangrijk controlemiddel voor de franchisenemers om te kijken of er goed wordt doorverwezen. Hierbij blijken fouten te worden gemaakt welke door Yarden voor lief lijken te worden genomen, aldus de rechter. Daarom verhoogt de rechtbank de sanctie op overtreding nu tot € 50.000 per keer oplopend tot maximaal 1 miljoen. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd vonnis.

DELA geeft aan in het Financieel Dagblad de uitspraak van de rechter te betreuren en overweegt hoger beroep.

Print deze pagina

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder