Omwonenden: Vergunningaanvraag DELA-crematorium Rhijnhof ‘misleidend’
vrijdag 19 juni 2015
DELA heeft begin mei een vergunningaanvraag ingediend voor crematorium en uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden. In de vergunning wordt gesproken over de ‘verbouw van het crematorium’. Maar deskundigen die zijn ingehuurd door omwonenden zouden hebben geconcludeerd dat het gaat om een forse uitbreiding.
De uitbreiding zou er onder andere uit bestaan dat het aantal crematies zal toenemen van 1500 naar 3000 per jaar. Daarvoor zou er een tweede oven moeten komen. De omwonden zijn bang voor verkeersoverlast als er straks nog meer bezoekers komen. Het onderzoek van deskundigen zou uitwijzen dat er in de toekomst 246.000 mensen per jaar naar het crematorium komen. Dat zou inhouden dat er elk jaar 123.000 voertuigen worden geparkeerd bij het crematorium. De omwonenden willen dat de gemeente de vergunning onder de huidige condities niet verleent.
Hieronder kunt u het persbericht lezen welke is verstuurd namens het hotel naast het crematorium en Van Reisen Bouwmanagement en Advies (de partij die het onderzoek heeft gedaan).
Aanvraag vergunning DELA-crematorium Rhijnhof ‘misleidend’
LEIDEN, 19 juni. De vergunningaanvraag van DELA-crematorium en uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden is ‘misleidend’. Dat kan worden geconcludeerd uit de vergunningaanvraag, die de uitvaartorganisatie begin mei bij de gemeente Leiden heeft ingediend.
DELA is van plan om het crematorium en uitvaartcentrum fors uit te breiden: van 1400 m2 naar 2300 m2. Onder meer gaan er een tweede aula, meerdere restaurants, een keuken en een uitbreiding van het aantal ovens gerealiseerd worden. In de vergunningaanvraag wordt eufemistisch gesproken over de ‘verbouw van het crematorium’.
Straks 246.000 bezoekers per jaar
Met de capaciteitsuitbreiding is het, zoals het er nu uitziet, straks mogelijk om het aantal crematies te verdubbelen van nu 1500 naar circa 3000 per jaar. Landelijk gezien bezoeken gemiddeld 82 personen een begrafenis of crematie. Dat zou betekenen dat circa 246.000 personen per jaar het nieuwe Rhijnhof crematiecentrum gaan bezoeken. Dat heeft grote gevolgen voor de verkeersbewegingen in de buurt hebben. Een en ander blijkt uit berekeningen van Van Reisen Bouwmanagement en Advies. Het bureau maakte de inschattingen op basis van de vergunningaanvraag op verzoek van belanghebbenden.
Geen uitbreiding aantal parkeerplaatsen
Met gemiddeld twee personen per auto wil dit zeggen, dat het nieuwe centrum straks jaarlijks ten minste 123.000 voertuigen gaat aantrekken. In de uitbreidingsplannen is niet voorzien in een uitbreiding van het aantal huidige parkeerplaatsen van 152 (waarvan 8 invalideplaatsen) naar 270. Daar komt nog bij dat er in de directe nabijheid van de Rhijnhof het komend jaar ingrijpende werkzaamheden aan het wegennet ter plaatse van het knooppunt Plesmanlaan en Rhijnhofweg, gaan plaatsvinden. Hierdoor zal grote verkeersoverlast gaan ontstaan, nog afgezien van de toename van het verkeer naar Rhijnhof.
Overlast voor omgeving
Op verzoek van omwonenden hebben deskundigen (bouwbureaus en adviseurs in stadsontwikkeling) de vergunningaanvraag van DELA doorgelicht. De conclusie kan niet anders zijn dan dat deze aanvraag ‘misleidend’ is, zo stellen deze deskundigen. Er wordt in de vergunningaanvraag niet vermeld dat er allerlei nieuwe functies aan het centrum worden toegevoegd waardoor er overlast voor de omgeving gaat ontstaan, zoals extra verkeersbewegingen en parkeren op de openbare weg. Ook rept de vergunningaanvraag bijvoorbeeld niet over de uitbreiding van het aantal ovens van één naar twee, terwijl dat wel zal gebeuren. Volgens het bestemmingsplan mag alleen ‘de begraafplaats’ uitbreiden, terwijl het in dit geval gaat om een uitbreiding van het crematorium. Ook blijkt crematorium- en uitvaartcentrum Rhijnhof volgens de jurist geen toestemming te hebben voor de uitbreiding, op basis van de Wet op de Lijkbezorging. Dit terwijl dat wel een vereiste is. Voor omwonenden is de gang van zaken reden om bij de gemeente Leiden bezwaar te maken tegen de uitbreiding van Rhijnhof. De omwonenden willen niet dat de gemeente de vergunning onder deze condities verleent.