Omroep Max: Yarden-klanten onterecht onverzekerd'
Check uw eigen uitvaartpolis
vrijdag 23 februari 2024
DELA, dat de uitvaartverzekeringen van het voormalige Yarden heeft overgenomen, lijkt problemen te hebben met het compleet houden van ledeninformatie, vooral in verband met voormalige Yarden-polissen. Ongeveer 1 miljoen mensen, waaronder de 77-jarige Erik van Delden, zijn overgezet naar DELA na de overname van Yarden.
Erik, die al vanaf zijn geboorte verzekerd was bij Yarden en een premievrije uitvaart naturapolis had voor zichzelf en zijn vrouw Els, ontdekte tijdens het nakijken van zijn administratie dat hij en zijn vrouw al 20 jaar onterecht als geroyeerd en onverzekerd stonden geregistreerd bij DELA. De verzekeraar beweerde dat dit kwam door een wanbetaling van administratiekosten in 2003, een claim die Erik betwist aangezien hij nooit een bericht van wanbetaling heeft ontvangen en zijn adres sinds 1993 onveranderd is. Ondanks het ontbreken van communicatie van Yarden over de vermeende wanbetaling, en het feit dat Erik bewijsstukken kon overleggen van de polis en correspondentie na 2003, weigerde DELA aanvankelijk het royement terug te draaien. Pas nadat ombudsman Rogier de Haan zich met de zaak bemoeide en dezelfde bewijsstukken aan DELA voorlegde, werden de polissen van Erik en Els hersteld met excuses van DELA. Voor mensen die bezorgd zijn over de status van hun Yarden uitvaartpolis bij DELA, wordt aangeraden hun polis online op te zoeken en indien nodig contact op te nemen met DELA. De overname van Yarden door DELA, die in 2021 officieel werd, had al eerder vragen opgeroepen over de gevolgen voor klanten.
Lees het hele artikel bij Omroep Max