Nieuwe uitspraak van de Ombudsman voor het uitvaartwezen: geen kostenopgave verstrekt.
donderdag 14 december 2006
Vraag:
Bij regeling van de uitvaart had de ondernemer mondeling te kennen gegeven dat opdrachtgever op zo'n 6000 moest rekenen.
De rekening kwam uit op 7800 en daarmee wenste klager niet akkoord te gaan.
Antwoord
De ondernemer gaf volmondig toe dat het niet afgeven van een schriftelijke kostenopgave in dit geval achterwege was gebleven.
Ook de mededeling dat de opdrachtgever op zo'n 6000 moest rekenen was inderdaad gedaan.
Normaliter maakt de ondernemer op kantoor, direct na het regelingsgesprek, de kostenopgave en stuurt deze aan de opdrachtgever toe. Door drukte etc. was dat hier niet gebeurd.
Nog afgezien van het feit dat van een ondernemer verwacht mag worden dat hij een redelijk nauwkeurige schatting aan opdrachtgever kan geven mag een opdrachtgever er vanuit gaan dat het genoemde bedrag van 6000 in overeenstemming zal zijn met de rekening. De opdrachtgever mag daar temeer vanuit gaan als er door de ondernemer geen nadere, mondelinge of schriftelijke, mededelingen worden gedaan.
Hoewel de ondernemer had aangeboden de helft van het verschil voor zijn rekening te nemen is het door opdrachtgever te betalen bedrag op 6000 vastgesteld.