Nieuwe campagne SIRE: ‘De dood. Praat erover. Niet eroverheen.’
dinsdag 8 februari 2022
54% van de Nederlanders geeft aan niet genoeg gesproken te hebben over de dood met iemand die er nu niet meer is. Hierdoor heeft men niet goed afscheid kunnen nemen en heeft men nu spijt. Het verdriet is hierdoor groter en het bemoeilijkt de rouw. Stichting Ideële Reclame (SIRE) start vandaag een campagne om mensen te stimuleren meer over de dood te praten. Of het nu gaat om praten met je naasten over praktische zaken of emoties rondom de dood of om het gesprek voeren met mensen die rouwen. Erover praten verbetert de kwaliteit van leven.
De dood kent vele aspecten en over geen enkel aspect praten we graag. Uit het onderzoek van SIRE blijkt dat slechts 27% van de Nederlanders alles tegen hun naasten heeft gezegd, mochten zij morgen overlijden. Of het nu gaat om praktische en financiële zaken of juist gevoelens. 31% van de Nederlanders vindt het moeilijk om over het eigen overlijden te praten. 38% geeft aan het ook lastig te vinden om met een ander over diens dood te praten en slechts 28% neemt het initiatief tot een gesprek.
De dood is uit onze samenleving verdwenen
Prof. Dr. Manu Keirse, klinisch psycholoog en dood- & rouwexpert: “Ieder mens krijgt te maken met verlies en ieder mens wil er het liefst ver van wegblijven. Terwijl het onvermijdelijk is. Dood en rouw zijn uit onze samenleving verdwenen; sterven gebeurt meestal in ziekenhuizen of zorgcentra. Verdriet en verlies zijn verbannen naar de intieme kring. We moeten opnieuw leren dat de dood bij het leven hoort. De SIRE campagne helpt mensen bewust stil te staan bij de dood.”
Dooddoeners
Iedereen wordt vroeg of laat geconfronteerd met de dood, maar we kunnen er lastig mee omgaan. Als iemand het gesprek aangaat over de dood, praten we daar met zogenoemde dooddoeners snel overheen: “Ach, wel een mooie leeftijd.” 64% van de Nederlanders maakt zich bewust of onbewust schuldig aan het gebruik van deze dooddoeners. Zo vermijden we het gesprek, bijvoorbeeld met onze kinderen, ouders, collega’s, vrienden of partners. Of we weten ons geen houding te geven in gesprekken met iemand die in rouw is. En dat terwijl praten over de dood de kwaliteit van leven juist kan verbeteren. De zogenoemde dooddoeners staan centraal in de SIRE campagne, die vanaf dinsdag 8 februari overal te zien is: op TV, radio, bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, SIRE.nl en in dagbladen en tijdschriften.
Meer kwaliteit van leven
Lucy van der Helm, directeur SIRE: “De dood is een onlosmakelijk onderdeel van het leven. De cijfers wijzen uit dat mensen dat vergeten lijken te zijn. Het is juist waardevol om samen bij de dood stil te staan, er over te praten en elkaar erbij te helpen. Vandaag, wacht niet tot morgen met je gevoelens uiten en naar elkaar te luisteren. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt en dát vergroot de kwaliteit van onze levens. Daarom start SIRE deze campagne.”
Print deze pagina