Nieuwe campagne over ‘Data na de dood’
donderdag 12 december 2024
Iedereen heeft het, maar niemand heeft het erover: data na de dood. Met het speciaal geschreven nummer ‘Bonnie’ van Thijs Boontjes, praktische tools en krachtige verhalen lanceert de Alliantie Digitaal Samenleven vandaag de campagne ‘Data na de dood’. Het doel? Nederland bewust maken van wat zij online achterlaten na overlijden.
85% van alle Nederlanders heeft hun digitale nalatenschap niet op orde 1 , sterker nog, 70% heeft er nog nooit van gehoord 2 . Wat gebeurt er dan met alle appjes, mails, foto’s en sociale media als je doodgaat? Wie heeft toegang, moet alles verwijderd worden of mogen mensen het inzien? En zo ja, wie? Als je niets bespreekt of regelt, komt het bij je nabestaanden te liggen. Als die niet weten wat er aan accounts en data is, hoe ze erin kunnen en bovenal: wat je ermee zou willen, is dat een complexe zoektocht. Doe je niets, dan staat alles voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer.
Muziek speelt een centrale rol in de campagne. Thijs Boontjes heeft speciaal voor deze gelegenheid het lied ‘Bonnie’ geschreven. In het lied wordt het leven gevierd, maar worden ook de pijnlijke gevolgen van een niet geregelde digitale nalatenschap duidelijk. Femke Hammer, Alliantie Digitaal Samenleven: “De bijbehorende videoclip, met iconische actrices Hetty Heyting en GerdaLentenHavertong in de hoofdrol, nodigt met een vleugje humor en emotie uit tot een gesprek met familie en vrienden over de wensen en grenzen van je digitale nalatenschap.”
“We weten dat 1 op de 3 nabestaanden het niet (volledig) lukt om een digitale nalatenschap af te wikkelen. Als je het niet regelt kan dat je nabestaanden in onmogelijke situaties brengen. "We hopen daarom dat het nummer van Thijs Boontjes aanleiding geeft om dit onderwerp aan de kersttafel te bespreken met vrienden en familie en daar helpen we graag bij met praktische tips en tools” - voegt Femke Hammer toe.
Schrijnende voorbeelden
Wanneer je digitale nalatenschap niet goed geregeld is, zorgt dit in een periode van rouw voor onzekerheid, dilemma's en pijnlijke momenten bij nabestaanden. Denk aan problemen om toegang te krijgen tot een smartphone, DigiD, of social media accounts of ongemakkelijke situaties, zoals het ontdekken van een dating-app van een partner of een laptop met expliciete zoekgeschiedenis..
Een duivels dilemma, zo weet ook Margo Hendriks, waarvan haar zoon plotseling overleed. “We twijfelden of we in de kist met zijn vingerafdruk de telefoon moesten ontgrendelen. Zoveel druk gaf dat digitale gebeuren. Gekkenhuis.” Ze besloot een expert van Digital Life Legacy te benaderen. Hij nam haar goed mee in de overwegingen om de telefoon en laptop te ontgrendelen. “Ik heb natuurlijk een beeld en gevoel bij Max en bij alles wie hij is. Wilde ik dat in gevaar brengen door hetgeen ik misschien op zijn mobiel of laptop zou vinden?”
Lancering en meer informatie
De campagne wordt op 12 december gelanceerd en is vanaf dat moment te zien op diverse kanalen waaronder sociale media. Bezoek www.datanadedood.nu voor meer informatie over hoe je jouw digitale nalatenschap kunt regelen en welke stappen je kunt nemen om online controle te houden, ook na het leven. Bekijk de videoclip van ‘Bonnie’ hieronder.
Thijs Boontjes - Bonnie (Datanadedood)
Feiten en cijfers over digitaal nalatenschap
- 14,3 miljoen Nederlanders gebruiken sociale media. Dat is ruim 80% van de
Nederlanders. Al deze mensen hebben een digitale nalatenschap. (Newcom
onderzoek januari 2024)
- 85% van de Nederlanders heeft de digitale nalatenschap niet op orde. (Radar onderzoek november 2023)
- 70% van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van het begrip ‘digitale
nalatenschap’ (Kantar onderzoek februari 2021)
- Meer dan de helft van de nabestaanden die te maken hebben gekregen met
een digitale erfenis geeft aan dat het niet eenvoudig is om het te regelen.
- 77% van de Nederlanders vindt dat er aanvullende regels moeten komen voor
de digitale nalatenschap. (Radar onderzoek november 2023)