Nieuw consumententijdschrift over de dood
Opvolger van Doodgewoon?
vrijdag 16 juli 2004
Door Anja Krabben
Het zoemde al een tijdje rond: Doodgewoon zou een opvolger krijgen. Een nieuw publiekstijdschrift over de dood was in de maak. De geruchten klopten. De uitgever was al snel bekend. Titel, inhoud en datum van verschijnen werden tot op het laatste geheim gehouden. Vandaag is het dan zo ver: Het nieuwe blad Strax ligt in de winkel.
Als oud-hoofdredacteur van Doodgewoon was ik uiteraard zeer nieuwsgierig naar het nieuwe blad. Ik heb het tijdschrift nu één dag kunnen bestuderen en één ding is zeker, en ik weet niet of ik dat met opluchting of met spijt zeg, Strax is zeker geen Doodgewoon. Ik denk toch met spijt, omdat een goed tijdschrift over de dood na het stoppen van Doodgewoon nog steeds wordt gemist.
Het blad is een uitgave van P.C. Hooft Groep BV, die actief is in de uitvaartwereld, met een uitvaartverzekering, diverse uitvaartcentra en enkele crematoria en begraafplaatsen. Het blad wordt onder andere gratis gestuurd naar leden van (uitvaartverzekering) Coöperatie PC die de speciale P.C. Hooft Plus Service hebben afgesloten, waarmee je o.a. weer korting kunt krijgen op je uitvaart. Daarnaast ligt het in de winkel in een oplage van 10.000 stuks.
Niet alleen door die link met een uitvaartbedrijf doet het blad sterk denken aan de bladen die de meeste uitvaartverzekeringen nu ook al gratis versturen aan hun leden, maar ook door de opmaak: glossy, full color, met soms wat oubollige foto's die ongetwijfeld sfeervol zijn bedoeld. En vooral door de onderwerpkeuze lijkt Strax op Yarden magazine, Ooit en het eigen PC-blad Later. Met een onderwerp over de dood ver weg in plaats of tijd: mummies in de Andes, een interviewtje met een hospicemedewerkster, een stukje over de uitvaartdanseres, consumenteninformatie: volop keuze in asbestemming en uiteraard de bekende Nederlander: Xandra Brood over haar Herman. En dat alles in zo weinig mogelijk woorden en niet te moeilijk. Het grote verschil met die andere bladen is het aantal pagina's: 52. En de prijs: 4,25.
De ondertitel van Strax is wat kryptisch en omslachtig: 'Actueel magazine over leven met sterfelijkheid'. Het woord dood wordt daarmee angstvallig (?) vermeden. Dan wond Doodgewoon er duidelijk minder doekjes om: tijdschrift over de dood. Elders wordt het blad ook een 'lifestyle magazine' genoemd. En dat klinkt wel erg goed: 'lifestyle magazine over de dood'. Dat had de ondertitel moet zijn.
Het definitieve oordeel over Strax mag eigenlijk nog niet worden geveld, omdat hoofdredacteur Corrie van Diemen zelf zegt dit eerste nummer als een o-nummer te zien. Het tweede nummer 'zal heel anders worden. Meer zoals we het eigenlijk willen hebben.' Dat wachten we dan ook graag af. Omdat het een kwartaalblad is zal dat in oktober verschijnen.
Opvallend is dat voorganger Doodgewoon nergens wordt genoemd. Wel staat ergens een afbeelding van de openingspagina van dood.nl, zonder verdere toelichting of uitleg. Zou de hoofdredacteur weten dat de titel van haar voorwoord exact hetzelfde is als de titel van mijn eerste boek? Namelijk: De dood is springlevend. Misschien niet, dat wil ik haar nog nageven. Maar als ze schrijft: We doorbreken een taboe en presenteren met trots het eerste consumentgerichte magazine met daarin de dood als rode draad, dan zet ze toch echt een leugen op papier.
(Anja Krabben)