Nederland neemt afscheid van eeuwenoude uitvaarttradities
Juist ouderen klaar met droevige muziek en zwarte kleding
woensdag 30 november 2016
Inwoners van Nederland zeggen eeuwenoude uitvaarttradities vaarwel. Dit blijkt uit Afscheidsmonitor van Yarden. Het liefst nemen ze afscheid van zwarte/donkere kleding (39%), droevige muziek (34%), koffie met cake (33%) en de rij bij het condoleren (33%). Opvallend is dat vooral 60-plussers droevige muziek en donkere kleding graag zien verdwijnen. Jongeren steken de doodskist en uitvaartdienst graag in een modern jasje. Nog niet heel Nederland breekt met tradities. Bijna een kwart (24%) wil de huidige uitvaarttradities in ere houden.
Meer vrolijkheid en kleur
Meer dan de helft van de mensen geeft aan het stemmige zwart en grijs van de rouwkleding en -kaart liever te vervangen voor gekleurde varianten. Wanneer men voor de keuze staat, wil een ruime meerderheid liever een borrel dan koffie met cake en liever vrolijke muziek dan droevige muziek. Vooral ouderen zien droevige muziek (48%) en zwarte kleding (60%) het liefst verdwijnen. Wel kiezen ouderen vaker voor een meer traditionele uitvaartvorm, zoals een ingetogen uitvaart en een afscheidsdienst in een kerk of crematorium. Terwijl jongeren vaker dan ouderen afwijken van de traditionele kist en uitvaartdienst. Jongeren willen vaker een groots, feestelijk afscheid, een persoonlijke kist, een biologisch afbreekbare kist en begraven worden in de natuur.
Steunbetuiging blijft traditioneel
De digitalisering van de samenleving krijgt nog weinig vat op uitvaarttradities. Steun betuigen aan nabestaanden doet 71% nog steeds door een kaart te sturen tegenover 9% die dit doet op social media of op een speciale website. Ook plaatst men liever een foto van de overledene bij de kist (41%) dan een filmpje te tonen over de overledene (32%).
Afscheid op maat
Sabrina Franken, directeur Uitvaartverzorging bij Yarden: ‘De Afscheidsmonitor toont de grote variatie in uitvaartwensen en -tradities. De traditionele uitvaart is op zijn retour en veel consumenten willen tradities graag verruilen voor hun persoonlijke afscheidswensen. Tegelijkertijd wil één op de vier de uitvaarttradities in ere houden. Om ervoor te zorgen dat het afscheid past bij ieders persoonlijke wensen, is het nodig dat mensen hun uitvaartwensen bespreken met hun naasten en vastleggen. Dat draagt bij aan een goed afscheid en helpt mensen verder.’
Yarden Afscheidsmonitor
Yarden doet twee keer per jaar onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar trends en ontwikkelingen op het gebied van verlies, afscheid, uitvaart, herinneren en rouw. Met de Afscheidsmonitor probeert Yarden zo goed mogelijk inzicht te verkrijgen in maatschappelijke ontwikkelingen. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 750 respondenten door marktonderzoekbureau PanelWizard.
Over Yarden
Met bijna 100 jaar ervaring en een vereniging van bijna één miljoen leden is Yarden dé uitvaartorganisatie van heel Nederland. Als afscheidsspecialist ondersteunt en inspireert Yarden bij het organiseren en verzorgen van een passende begrafenis of crematie. Door voorlichting en het initiëren van diverse activiteiten wordt bewustwording over leven, dood en afscheid bevorderd. Yarden maakt een persoonlijk afscheid voor iedereen bereikbaar en betaalbaar, omdat een goed afscheid mensen verder helpt. Met 200 vrijwilligers, 900 medewerkers (waaronder 102 lokale uitvaartverzorgers), 41 uitvaartcentra, 24 crematoria en 9 begraafplaatsen in Nederland zit Yarden altijd in de buurt. Voor meer informatie: www.yarden.nl.
Print deze pagina