Monuta adverteert met het einde
donderdag 9 oktober 2008
Vandaag start Monuta met een gehele nieuwe campagne. Of eigenlijk, een nieuwe positionering. Onderzoek van Monuta wees namelijk uit dat de Apeldoornse uitvaartverzorger en -verzekeraar een weinig swingend imago had. Het roer moest om. Monuta slaat nu een nieuwe weg in en kiest voor een opvallende pay-off, "het einde". Achter deze pay-off zit volgens Monuta een wereld aan keuzes verborgen - in woorden en beelden - waarmee de organisatie zich de komende jaren goed op de kaart kan zetten. Als uitvaartinspirator, want dat is de nieuwe identiteit die Monuta nastreeft. De uitvaartinspirator die van elke uitvaart een mooie herinnering maakt en deze financieel regelt.
Merkvoorkeur
En dat is nodig want de laatste jaren zijn er tal van nieuwe, kleine particuliere bedrijfjes begonnen die met zijn allen knabbelen aan de marktaandelen van de grote drie: Dela, Monuta en Yarden. Mark Debets: "Monuta dient zich onderscheidend en opvallend te postioneren. Consumenten moeten bewust voor ons kiezen". Doel van de nieuwe positionering is dus merkvoorkeur: consumenten zouden gericht om Monuta-uitvaarten en -verzekeringen moeten gaan vragen.
Van zorgbedrijf naar inspirator
In een toelichting op de nieuwe positionering schrijft Monuta: De samenleving verandert in hoog tempo. De ontkerkelijking gaat snel, terwijl er aan de andere kant een groeiende behoefte is aan zingeving. Nieuwe generaties Nederlanders laten uitvaarttradities los en zoeken naar nieuwe wegen om hun uitvaart in te vullen. Monuta wil deze trends niet pasief volgen. Ze willen voorop lopen in het bieden van mogelijkheden om nieuwe klantwensen te stimuleren en in te vullen. Monuta steekt ook de hand in eigen boezem: We zijn teveel een zorgbedrijf geworden dat nauwelijks verschilt van andere uitvaartondernemers. We moeten ons onderscheiden zodat klanten niet om een willekeurige, maar om een Monuta-uitvaart en -verzekering gaan vragen". Debets: "Als je de Gouden Gids of Telefoongids openslaat, zie je talloze advertenties van verschillende bedrijven die allemaal hetzelfde beweren: het verzorgen van een persoonlijke uitvaart. Monuta vindt dat een vanzelfsprekendheid, iets waar de consument vanuit mag gaan. Echter, de huidige tijden vragen om meer dan dat. We zijn pas echt marktleider als we de spelregels in de markt veranderen, door anders naar uitvaarten te kijken en een nieuwe markt te creeeren. Dus niet de bestaande wedstrijd beter spelen, maar een andere wedstrijd spelen. Monuta claimt een duidelijke rol als uitvaartinspirator
Kenmerken van de nieuwe positionering
Grote woorden dus, over de nieuwe positionering. Maar hoe vertaalt Monuta deze nu concreet? Er zijn een aantal opvallende elementen:
1. Gebruik van echte mensen: Voor de brochures, campagne en websites maakt Monuta niet langer gebruik van modellen maar alleen van 'echte' mensen. Ze laten de echte wensen van echte mensen zien en hun kijk op uitvaarten en herinneringen.
2. Het logo is de verbeelding van het merk. Hoe krachtiger het logo, hoe groter de kans dat consumenten het herkennen en er waarde aan toekennen. Het oude Monuta staat voor uitvaartzorg en -verzekeringen. Het nieuwe Monuta is 1 bedrijf dat van elke uitvaart de mooist denkbare herinnering maakt en dit financieel regelt. Het logo is niet veranderd, maar de betekenis achter het logo moet met de nieuwe positionering helemaal veranderen.
3. Groen, paars en .. blauw: Voor Monuta zijn de belangrijkste kleuren groen en paars. Maar ze voegen hier nu blauw aan toe. Deze drie kleuren komen ook terug op de nieuwe internetsite. Paars staat bv voor de uitvaart regelen. Groen voor steun vinden en geven. En blauw voor ideeen opdoen, orienteren.
Voor het drukwerk zijn er zelfs nog meer kleuren.
4. Nieuwe payoff, het einde. De pay off heeft een 4 dubbele betekenis:
* 'het einde' is de persoonlijke invulling van het afscheid door de overledene en nabestaanden. Hiermee wil Monuta aangeven specialist te zijn rondom een overlijden.
* Met 'het einde' wil Monuta een nieuwe manier van denken aangeven. Monuta wil laten zien dat er meer mogelijk is dan mensen nu denken. Het einde van onmogelijke uitvaartwensen, is een van de reclame-uitingen
* 'Elke einde is het begin van een mooie herinnering' is de nieuwe filosofie bij Monuta. Het einde symboliseert een nieuwe werkwijze waarin de herinnering aan een overledene het vertrekpunt is. Voortaan wil Monuta eerst weten hoe iemand herinnerd wil worden. Pas dan komen de producten en diensten.
* Monuta wil dat een door Monuta verzorgde uitvaart het einde is in de zin van: beter kan niet.
Uitvaartglossy Eindeloos
Opvallend genoeg lanceert Monuta ook een eigen uitvaart glossy, Eindeloos. Gisteren nog werd ToBe als eerste uitvaartglossy in de markt gezet. Is Eindeloos een antwoord op ToBe, een uitvaartglossy die vooral verspreid wordt via de kleinere particuliere uitvaartonderneming? "Geenszins", antwoord Mark Debets. "Met de nieuwe positionering en strategie zijn we meer dan een jaar bezig. Eindeloos maakt daar onderdeel van uit. Een jaar geleden wisten we eenvoudigweg niet van ToBe".
Bij de nieuwe positionering heeft Monuta zich bij laten staan door reclamebureau They uit Amsterdam.