Digitalisering aangifte van overlijden voor uitvaartondernemers Hardenberg
dinsdag 11 september 2018
Uitvaartondernemers in de gemeente Hardenberg kunnen met ingang van 10 september 2018 online aangifte van overlijden doen. Deze digitale dienst heet 'iOverlijden'. Door de komst van iOverlijden kunnen uitvaartondernemers op elk moment van de dag digitaal aangifte van overlijden doen.
Meestal doet de uitvaartondernemer de aangifte van overlijden. Nadat een uitvaartondernemer bij de gemeente aangifte van overlijden heeft gedaan, maakt de gemeente een akte van overlijden op. Het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van de akte van overlijden worden opgestuurd naar de uitvaartondernemer die de aangifte heeft verzorgd.
Door iOverlijden heeft de uitvaartondernemer geen reis- en wachttijd meer bij het doen van een aangifte. Daarnaast is iOverlijden gekoppeld aan een database met persoonsgegevens, waardoor gegevens automatisch worden aangevuld en de kans op het maken van fouten wordt verkleind. De familie van de overledene kan ook zelf de aangifte doen, maar dit kan alleen aan de balie en niet online.