Campagne ‘Heb je even voor mij?’ wil dood beter bespreekbaar maken
dinsdag 14 maart 2017
Via social media wordt van 20 tot en met 24 maart een nieuwe campagne gehouden die de dood beter bespreekbaar moet maken. De campagne is geïnitieerd door Bureau MORBidee, maar wordt in de praktijk uitgevoerd door honderden individuen, bedrijven en organisaties. Deze ‘grassroots’ wijze van werken was vorig jaar maart een groot succes.
Ging het vorig jaar om de slogan ‘Zullen we over de dood praten?’ met de pay-off ‘Ieder moment is een goed moment’, dit jaar staat de vraag ‘Heb je even voor mij?’ centraal met een telkens andere toevoeging. Op iedere uiting staat een uitnodiging om in gesprek te gaan. Voorbeelden daarvan zijn onder meer:
- “Ik wil je vertellen wat mijn grootste zorgen zijn.”
- “Ik wil van je weten wat je onder waardig sterven verstaat.”
- “Ik wil je vertellen hoe moeilijk ik het vind om afhankelijk te worden.”
- “Wat gebeurt er met oma als opa er niet meer is?”
- “Ik wil bekend zijn met je wensen over reanimatie.”
- “Ik wil van jou weten wat er met jouw cd-collectie moet gebeuren als jij dood bent.”
Net als vorig jaar worden de uitingen door de deelnemers verspreid onder hun eigen netwerken op social media. In de praktijk zal het vooral gaan om Facebook, Twitter en LinkedIn. Social media als Instagram, Snapchat en Whatsapp kunnen er echter ook voor worden gebruikt.
Organisaties en bedrijven kunnen meedoen aan de actie, maar kunnen ook met eigen acties inhaken op de campagne. Vorig jaar werden bij voorbeeld verhalenwedstrijden aan de campagne gekoppeld.
Wie vorig jaar niet meedeed, maar dit jaar wel wil deelnemen, kan een mailtje sturen naar bureaumorbidee@gmail.com. Vervolgens krijg je kort voor de 20e maart toegang tot een gezamenlijke Dropbox, van waaruit je de campagne-uitingen kunt kopiëren.