6 vragen aan het Franse Funecap dat onlangs 7 crematoria van DELA/Yarden overnam
woensdag 15 juni 2022
Op 12 mei jl. maakte DELA bekend een koper gevonden te hebben voor de zeven crematoria die zij moet afstoten als sluitstuk voor de overname van Yarden. De ACM stemt in met de verkoop van de crematoria aan Funecap. Deze in Parijs gevestigde grote uitvaartondernemer met een internationaal managementteam, heeft een Europa-brede groeistrategie. Tijd om kennis te maken met Funecap!
1. Kunt u ons kort vertellen over de geschiedenis van Funecap?
Wanneer is het bedrijf opgericht? Wie zijn de eigenaren? En in welke landen is het actief? Hoeveel crematoria en uitvaartondernemingen beheert zij in Frankrijk en in de andere landen waar zij actief is?
FUNECAP is een groep die diensten verleent (begrafenisverzekering, begrafenisbijstand, uitvaartplanning...) en uitvaartlocaties exploiteert in Frankrijk en in verschillende Europese landen.
Als voormalige private-equitybeleggers die grote en midcap-bedrijven ondersteunden, hebben we FUNECAP in 2010 opgericht met onze eigen investeringen om zo de eerste overnames te financieren, voordat we een beroep hebben gedaan op verschillende investeringsmaatschappijen, voornamelijk Charterhouse en Latour Capital. We bezitten en financieren de groep nog altijd. Het plan om een nationale marktleider te creëren was van meet af aan gebaseerd op een langetermijnvisie in een sector die gestaag maar langzaam evolueert. We hebben dit project ontwikkeld op basis van een strategische analyse van de sector gedurende 20 jaar.
FUNECAP heeft nu 700 vestigingen en exploiteert meer dan 200 uitvaartcentra in Frankrijk. In Europa exploiteert het meer dan 100 crematoria in heel Europa en is het actief in Frankrijk, Italië, Nederland, België – met actuele ontwikkelingen in andere Europese landen. Wij leveren diensten.
De cultuur van FUNECAP steunt op drie hoekstenen. Ten eerste de hoge kwaliteit van onze locaties en diensten, die zowel door onze partners als door de families zelf breed wordt erkend. Dit komt doordat we gezinnen en hun tevredenheid centraal stellen in onze strategie.
Ten tweede onze sterke, diepgewortelde ondernemersgeest. Een feit dat veel zegt over deze geest: de meeste van onze lokale managers zijn ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht aan FUNECAP en die ons team zijn komen versterken.
En ten slotte, heel logisch, richt onze internationale strategie zich op lokale vaardigheden. We vertrouwen altijd op de lokale teams en het management, aangezien hun inzet en hun kennis onvervangbaar zijn.
2. Was Funecap al lang van plan om actief te worden op de Nederlandse markt?
En hoe is Funecap in contact gekomen met DELA? Welke kansen ziet Funecap in Nederland?
Internationale ontwikkeling heeft altijd deel uitgemaakt van de langetermijnstrategie die we vanaf het begin voor ogen hebben gehad. De internationale strategie van FUNECAP is om, voornamelijk in crematoria, haar visie van hoogwaardige uitvaartlocaties in te zetten die voldoen aan de groeiende behoeften van gezinnen aan een complete set van diensten.
Naast de bijzondere band die we met dit land hebben, is Nederland een zeer interessante markt, met een hoge kwaliteit van infrastructuur en diensten. We bekeken Nederland al een tijdje. We zien hierin een waardevolle kans om de reikwijdte van hoogwaardige diensten aan gezinnen uit te breiden vanuit onze locaties, ondersteund door de toch al robuuste organische groei van de markt - onder meer door het vernieuwen van enkele locaties.
Funecap kende DELA van branchecontacten/uitwisselingen. Omdat het proces van verkoop van de 7 crematoria door DELA openbaar was, werd Funecap al snel een kandidaat voor de overname van de 7 crematoria.
3. Hoe ziet de Nederlandse organisatie van Funecap eruit? Wie gaat Funecap Nederland leiden?
De 7 crematoria zal worden geleid door hetzelfde managementteam dat voorheen de Yarden-activiteiten leidde, waardoor de bedrijfscontinuïteit voor werknemers en klanten wordt gegarandeerd. FUNECAP zal hetzelfde bedrijfsmodel hanteren als momenteel in de 7 crematoria.
4. Zal Funecap alleen crematoria exploiteren? Of ook volledige uitvaarten verzorgen?
Funecap zal hetzelfde bedrijfsmodel hanteren als nu in de 7 crematoria.
5. Is Funecap niet bang dat het aantal crematies in de door haar aangekochte crematoria snel zal dalen wanneer verkoper DELA (en Yarden) al zijn verzekerden hooguit in hun eigen crematoria zullen cremeren?
Bij de aankoop van de 7 crematoria heeft Funecap wel degelijk rekening gehouden met die mogelijkheid. Tegelijkertijd weten we dat de keuze voor een crematorium mede wordt bepaald door lokale gewoonten en overwegingen.
6. Overweegt u nog andere overnames in Nederland?
Er zijn nog altijd consolidatiemogelijkheden, in een markt waar het aantal crematoria waarschijnlijk een maximum heeft bereikt.
Print deze pagina