3 nieuwe uitspraken Ombudsman Uitvaartwezen
dinsdag 11 april 2023
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche. De Ombudsman die namens de Stichting uitspraak doet, publiceerde vandaag 3 nieuwe uitspraken.
27-01-2023: Onvolkomenheden uitvaart
Onderwerp van het geschil:
Klager is van mening dat verweerder zijn dienstverlening onzorgvuldig heeft verleend.
Stanpunt klager: :
1. Klager heeft de werkwijze van mevrouw X namens verweerder als onrust veroorzakend en stress opwekkend ervaren. Het ontbrak haar aan begrip en invoelend vermogen. Zodra mevrouw X buiten de standaard procedure moest handelen, was zij, kort gezegd, de controle kwijt, met alle onrust voor de familie van klager van dien.
2. Mede doordat het uitvaartcentrum haar zaken niet op orde had (de stoelen stonden ter gelegenheid van de condoleance niet klaar in de familiekamer, er bevonden zich smerige zakdoeken tussen de leuningen en de verlichting bleek pas na veel vertraging te kunnen worden gedimd) ontstond er een grote mate van onrust die ertoe leidde dat klager mevrouw X niet wenste te zien op de dag van de uitvaart.
Bekijk hier het standpunt van de verweerder en de uitspraak van de Ombudsman
13-02-2023: Kosten van de dienstverlening
Onderwerp van het geschil:
Klager is van mening dat hij onder druk is gezet door verweerder, waardoor hij uiteindelijk € 4.418,79 meer heeft betaald dan in de situatie dat hij aan X de opdracht voor de uitvaartverzorging zou hebben gegeven.
Bekijk hier de uitspraak van de Ombudsman
16-02-2023: Onvolkomenheden uitvaart
Onderwerp van het geschil:
Klager is van mening dat verweerder aanmerkelijk tekort is geschoten in de uitvoering van de aan verweerder opgedragen uitvaart van zijn zoon.
Standpunt klager:
Klager is, kort gezegd, van mening dat verweerder zowel qua toonzetting als qua professionaliteit niet heeft gehandeld zoals van haar verwacht mocht worden, mede gelet op de uitingen van verweerder op haar website, te weten “persoonlijke aandacht, oprechte betrokkenheid”, leidende tot een “persoonlijke, betaalbare uitvaart”.
Bekijk hier de uitspraak van de Ombudsman