Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Kist opgelaten terwijl dicht moest blijven

6 januari 2014

Vraag nummer: 36917

goededag,

mijn vader is heelaas xx xxxx 2013 overleden aan longkanker. hij is van 140 kilo naar 65 gegeaan dus bij overlijden duidelijk aangegeven dat de kist dicht moest blijven. en wat schept onze verbazing bij de aula bezoek staat de kist gewoonweg open, mijn man kwam erachter omdat hij de foto erop wilde zetten. meteen melding gedaan aan de uitvaart begeleider dat dit natuurlijk niet de afgesproken was. Dus een klacht ingediend bij de monuta, nu is het zo dat mijn man erzo kapot van is omdat hij mijjn vader had afgelegd en dat na tevredenheid had gedaan en dat hij erzo mee kon leven, maar door de gebeurtenis en fout monuta is het dus helemaal mis met mijn man, hij heeft zich bewerkt met een kettingzaag omdat hij er niet meer met zijn gedachten bij is.. ook heeft hij erdoor zijn baan verloren.. het an enmag toch niet zo zijn dat een monuta er alleen met een foei en waarschuwing af komt. ze hebben wel excusses aan geboden maar wie komt ons te goede met de inkomsten derving die wij nu hebben.. ben echt zo boos en verdrietig dat ik mijn man zo zie lijden.. het hele gezin lijdt hier onder.. graag zou ik horen wat ik hier mee kan doen..om de schade post van inkomstenderving op te vangen.. en dat monuta maar eens moeten weten dat ze ook aan de nabestaanden moeten denken..

mvg
XX

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Vanwege de privacy van uw familie heb ik uw naam verwijderd en de overlijdensdatum onleesbaar gemaakt.

Als u meent dat de excuses van Monuta onvoldoende zijn, kunt u het geschilpunt of de problemen voorleggen aan de Ombudsman uitvaartwezen. Kijk op de site van het www.KlachteninstituutUitvaartwezen.nl voor de gang van zaken.

Maar ik wil uw eventuele verwachtingen wel temperen. In het algemeen geldt in ons recht dat schade slechts voor een (gedeeltelijke) vergoeding in aanmerking komt, als er een duidelijk verband is. Als problemen ook andere oorzaken kunnen hebben, is er geen duidelijke relatie en is er waarschijnlijk te weinig aanleiding voor een vergoeding.
In het algemeen is het niet logisch en vanzelfsprekend dat als bij een rouwbezoek een kist open staat, een familielid zo aangedaan is dat zijn baan verliest. Om aan te tonen dat er geen andere oorzaken van het baanverlies zijn, lijkt mij een moeilijke zaak.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Bijvoorbeeld: Mag je een andere uitvaartondernemer kiezen dan bij wie je verzekerd bent?

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.