Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Mantelzorger en familie erfgenaam

11 juni 2020

Vraag nummer: 60991

Hoe kan ik als wettelijke nabestaande zorgen dat ik persoonlijke spullen zoals paspoort en bankzaken en documenten van mijn overleden zus van de mantelzorger terug krijg. De mantelzorger reageert niet op mijn vragen.

Antwoord:

Beste vraagsteller,

Heel vervelend dat de mantelzorger niet op uw verzoek en vraag in gaat.
Uit uw vraag komt niet naar voren of uw overleden zus de documenten geschonken heeft aan de mantelzorger of in beheer heeft gegeven met de bedoeling haar zaken te kunnen beheren. Of dat uw zus de mantelzorger als executeur testamentair heeft aangewezen; u zou dit dan gehoord moeten hebben via de notaris.

U geeft niet aan waarom u de beschikking over genoemde documenten wilt hebben. De mantelzorger kan de documenten niet gebruiken, tenzij hij of zij executeur testamentair is.
Voor het paspoort geldt: de gemeente legt in een overlijden vast in het Basis Registratie Personen (BPR) om fraude te voorkomen. Een paspoort is formeel eigendom van de gemeente dient ingeleverd te worden bij de gemeente na overlijden maar u krijgt geen oproep hiervoor.
Het deel van uw vraag dat betrekking heeft op de bankzaken: een machtiging komt te vervallen direct met het overlijden. De bank verstrekt de benodigde informatie aan de gemachtigde van de erfenis en handelt met die persoon de bankzaken af.

Ik adviseer u om contact op te nemen met Het Juridisch Loket om na te vragen wat uw mogelijkheden zijn om in het bezit te komen van deze documenten. Het telefoonnummer van Het Juridisch Loket is 0900-8020; de kosten hiervan bedragen € 0,10 per/min en zij zijn bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 09.00 – 12.30uur en 13.30 en 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 – 13.00 uur. U kunt ook een email sturen via de website: https://www.juridischloket.nl/

Ik hoop u met dit antwoord verder geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,
Wia Snijder
Nunazorg
www.nunazorg.nl

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder