Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

klacht uitvaartverzorger

22 maart 2012

Vraag nummer: 27920

Dag Joke en Wendy,

Ik heb een klacht over de werkwijze van de uitvaartverzorger tijdens de uitvaart van mijn vader. Waar kan ik een klacht indienen?

Alvast bedankt.
Met vriendelijk groet,
mevrouw Peters

Antwoord:

Beste mevrouw Peters,

Als u een klacht heeft over de uitvaartverzorger kunt U zich het beste eerst wenden tot de uitvaartverzorger zelf.
Als U er samen niet uitkomt kunt u in de meeste gevallen een klacht indienen bij de stichting klachteninstituut uitvaartwezen.De stichting heeft een ombudsman aangesteld die op basis van hoor en wederhoor bestudeert en uitspraak doet.
Deze uitspraak is voor beide partijen bindend.

De uitvaartverzorger moet wel lid zijn van 1 van deze organisaties:
- Landelijke Vereniging van Crematoria (LVC)
- Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU)
- Vereniging van Mortuariumbeheerders in de Gezondheidszorg (VMG)
- Landelijke Organisatie Begraafplaatsen (LOB)
- Nardus (samenwerkende uitvaartorganisaties zonder winstoogmerk)
Ook als een uitvaartondernemer het keurmerk van de Stichting Keurmerk Uitvaartzorg heeft, kan een beroep worden gedaan op de Ombudsman.

Er zijn voor u geen kosten aan verbonden.
Uw klacht kunt u schriftelijk indienen:
Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen
Postbus 92
5600 AB te Eindhoven

of u kunt een e-mailbericht sturen met daarbij gevoegd alle relevantie documentatie aan:
ombudsman@uitvaart.nl

Als uw uitvaartzorger geen lid is van bovengenoemde organisaties kunt u er eventueel voor kiezen om een civiele procedure starten.
Meer informatie over civiele procedures kunt u vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-in-nederland/vraag-en-antwoord/hoe-verloopt-een-civiele-procedure.html
U kunt ook gratis bellen met Postbus 51: 0800-8051

Als u persoonlijk advies wil of vragen heeft kunt u ook contact opnemen met het juridisch loket. Het Juridisch Loket is een initiatief van de overheid en wordt betaald door het Ministerie van Veiligheid en Justitie:
http://www.juridischloket.nl
U kunt ook bellen met 0900 - 8020 (€ 0,10 p/m)

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Wendy van der Kooij
Nunazorg

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder