Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

klacht euthanasie

11 april 2012

Vraag nummer: 28059

Ik ben ontevreden over het verloop van de euthanasie van mijn vader. Waar kan ik een klacht indienen?

Antwoord:

Beste Peter,

Vooropgesteld moet u altijd eerst proberen uw klacht te bespreken met de persoon in kwestie. Als u er samen echt niet uitkomt kunt u overgaan tot het indienen van een klacht. In het geval van euthanasie zijn er verschillende betrokkenen waar de klacht over kan gaan:

- De SCEN arts
- De uitvoerend arts
- Ander betrokken medisch personeel

Het kan voorkomen dat de behandelend arts, de patiënt of nabestaande(n) niet tevreden is met het handelen van de SCEN-arts. In dat geval bestaat de mogelijkheid de zaak voor te leggen aan de Klachtencommissie SCEN. De Klachtencommissie SCEN komt na hoor en wederhoor tot een eindoordeel.
Ook kan de Klachtencommissie besluiten om een aanbod tot bemiddeling tussen partijen aan te bieden. De Klachtencommissie SCEN behandelt uitsluitend klachten over het handelen van SCEN-artsen. Klachten over geconsulteerde artsen die niet staan ingeschreven in het KNMG-Register SCEN-artsen worden niet in behandeling genomen.
Als de uitvoerend arts de huisarts is kan je de klacht voorleggen aan de regionale klachtencomissie. Elke huisarts is aangesloten bij een (regionale) klachtencommissie. Het adres van de klachtencommissie kun je navragen bij de huisartsenpraktijk.

Als de uitvoerend arts een arts is van een instelling zoals b.v. een ziekenhuis geldt dezelfde klachtenprocedure als voor het overige medische personeel.
In dat geval kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris of klachtenbemiddelaar van het ziekenhuis. Het is ook mogelijk om uw klacht in te dienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis.
De meeste instellingen hebben een klachtenreglement dat te krijgen is bij de afdeling Patiënten informatie van de instelling, of te vinden is op de website.

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Wendy van der Kooij
Nunazorg

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder