Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

As van moeder

27 juni 2020

Vraag nummer: 61081

Een van mijn zussen heeft na het ophalen van de as van onze moeder een groot deel van de as uit de container gehaald en zelf behouden. Toen de kinderen de as van onze moeder wilden verstrooien bleek een groot deel van de as dus niet meer aanwezig te zijn. Wat kunnen wij als kinderen hier aan doen? Kent u eerdere gevallen van dit soort gedrag? Is er een oplossing aan te dragen voor hetgeen is geschied. Kunnen de andere kinderen daar een claim voor indienen omdat het laten verdwijnen van de as niet volgens de uitdrukkelijke wens van onze moeder is om haar as te verstrooien over zee ?
Geen eenvoudige vraag, maar helaas een noodzakelijks vraag.

Met vriendelijke groet,

Antwoord:

Beste vraagsteller,

Een noodzakelijke vraag, maar vooral ook een verdrietige vraag.
Helaas zijn er vaak vergelijkbare vragen. U kunt deze vragen en antwoorden vinden op de website Uitvaart.nl bij de juridische adviezen, subrubriek 'Keuzes en zeggenschap over as'.

Uit de antwoorden in deze rubriek blijkt dat bij de bestemming van de as de wens van de overledene dient te worden gevolgd en het helpt als deze wens is vastgelegd in een testament of een codicil. Uit uw vraag blijkt niet of uw overleden moeder haar wens vastgelegd heeft; uw vraag is dus niet eenvoudig te beantwoorden.
Als u geen bevredigend antwoord kunt vinden bij de vragen in de genoemde rubriek dan kunt u uw vraag stellen aan mijn collega van deze juridische adviesrubriek (https://www.uitvaart.nl/vraag-een-expert/juridisch-advies).
U kunt ook contact opnemen met uw advocaat of het Juridisch Loket (https://www.juridischloket.nl/), u krijgt dan advies van een jurist. Het telefoonnummer van Juridisch Loket is 0900 – 8020; de kosten bedragen € 0,10 p/min. en zij zijn telefonisch bereikbaar op van maandag tot en met donderdag van 9.00 -12.30 uur en 13.30 – 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 – 13.00 uur.

Tot slot, uit privacy overwegingen heb ik uw naam en telefoonnummer uit uw vraag verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Wia Snijder
Nunazorg
www.nunazorg.nl

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder