Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wie betaalt de kosten van een uitvaart

14 januari 2019

Vraag nummer: 57102

Overledene woonde 22 jaar samen met mijn moeder. Niet gehuwd, geen geregistreerd partnerschap. Alleen samenlevingscontract. Adres enige zoon overledene was en is nog niet bekend. Ergens in Spanje. Moeder heeft uitvaart geregeld. Begrafenispolis was niet toereikend. Meerkosten zouden worden betaald van rekening overledene volgens uitvaartonderneming.
Zoon is te weten gekomen, dat zijn vader overleden is en heeft de bankrekening van zijn vader laten blokkeren door een notaris.
Bank weigert nu te betalen.
Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?

Antwoord:

Beste Vraagsteller,

De vraag die u stelt laat zich niet eenvoudig beantwoorden. Het antwoord is afhankelijk van een aantal zaken. Was de geblokkeerde rekening een en/of rekening? Dan is de vraag of de rekening zomaar geblokkeerd kan worden? Ik zou de bank hierover contacteren, het samenlevingscontract kan hierbij van belang zijn. Verder kunt u via de bank wellicht vernemen welke notaris dit dossier namens zoon in behandeling heeft en via de notaris met de zoon communiceren, dan wel via die notaris de contactgegevens van de zoon verkrijgen.

De opdrachtgever van de uitvaart blijft verantwoordelijk voor de betaling van de uitvaart. Echter is de uitvaart ook een kostenpost van de nalatenschap. Uw moeder kan daarom de factuur voor de uitvaart indienen bij de bank met het verzoek aan de bank de factuur te betalen. (let op; Er dient dan wel voldoende saldo op de rekening te staan)
Dat de rekening geblokkeerd is doet er niet toe, de bank kan voor betaling van de uitvaartfactuur zorgen. Advies: contact met de bank opnemen.

Hartelijke groet,

Joke (van Zoest) Mourits
sce executeur, estate- en financieel planner

erfzaken
platinaweg 25
2544 ez den haag
tel 070 321 00 15


www.erfzaken.nl
post@erfzaken.nl

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder