Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Rekening overledene geblokkeerd. Hoe kan ik uitvaartnota betalen?

22 oktober 2012

Vraag nummer: 32299

beste medewekers van uitvaart.nl
mijn vraag is hoe het zit met erfrecht en met de bank want het zit zo toen mijn oma nog leefde heeft zij haar geld in beheer gegeven bij me oma haar zus nu is mijn oma overleden 13-10 jl en nu heb ik als kleinzoon met de zus van mijn oma getekent voor de begrafenis maar nu moet er geld bij de steen en de begrafenis bij gelegd worden daar voor heeft mijn oma geld op de bank gespaart maar nu is de bank geblokkeerd nu is de vraag wat kan de zus van me oma doen om toch de bank te kunnen open en aan te spreken voor het gene wat er nog op staat. om de begravenis te betalen en de rest van de rekeningen die nog binnen gekomen zijn en voor de steen .nou is het wel zo dat er nog 3 kinderen zijn van mijn oma maar die hebben het ons alles laten regelen hoe nu verder alvast bedankt voor alle info

Antwoord:

Geachte vraagsteller,

Het klopt inderdaad dat de bank de rekening na overlijden blokkeert. De rekening wordt vrijgegeven op het moment dat de bank weet wie de wettelijke erfgenamen zijn. (in het geval van uw oma zal waarschijnlijk een verklaring van erfrecht vereist zijn) Echter, u kunt wel de facturen die verband houden met het overlijden naar de bank sturen met het verzoek aan de bank deze te voldoen. U moet nu ook achter een verklaring van erfrecht aan en dat regelt u bij een notaris. (tenzij de baten zo laag zijn dat er weinig zal achterblijven op de rekening na betaling van de uitvaart en de steen, want dan is het zonde van het geld voor de verklaring.)

Zie ook onderstaande film



Ik hoop u hiermee iets verder te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet,

Joke van Zoest FFP
www.nabestaandenplanner.nl

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder