Weigering leveringskosten kist te betalen
27 oktober 2016
Vraag nummer: 47950
Mag een consument (de opdrachtgever) achteraf de kosten van het leveren van de kist aan het huisadres van de overledene weigeren te betalen aan de uitvaartondernemer?
Ik moet erbij wel melden dat de uitvaartondernemer dit mondeling niet heeft besproken. Maar de leveringsvoorwaarde staan wel op de website van de kistenleverancier
Antwoord:
Geachte heer,
De consument heeft er recht op om een volledig overzicht van de kosten vooraf te ontvangen in een complete begroting. Dat is de strekking van de uitspraken van de Ombudsman uitvaartwezen, wanneer er geschillen zijn over kosten. En een rechter zal er hetzelfde over denken.
Als er dus achteraf nog kosten blijken te zijn die de uitvaartondernemer vooraf niet heeft besproken of aangegeven, hoeft de consument die niet te betalen.
Tenzij de consument en de uitvaartondernemer vooraf helemaal geen begroting hebben besproken en er was afgesproken dat alle kosten zouden worden gefactureerd op basis van nacalculatie. Dan kan deze consument achteraf de kosten van het leveren van de kist aan het huisadres van de overledene niet weigeren te betalen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).