Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Weigering leveringskosten kist te betalen

27 oktober 2016

Vraag nummer: 47950

Mag een consument (de opdrachtgever) achteraf de kosten van het leveren van de kist aan het huisadres van de overledene weigeren te betalen aan de uitvaartondernemer?
Ik moet erbij wel melden dat de uitvaartondernemer dit mondeling niet heeft besproken. Maar de leveringsvoorwaarde staan wel op de website van de kistenleverancier

Antwoord:

Geachte heer,

De consument heeft er recht op om een volledig overzicht van de kosten vooraf te ontvangen in een complete begroting. Dat is de strekking van de uitspraken van de Ombudsman uitvaartwezen, wanneer er geschillen zijn over kosten. En een rechter zal er hetzelfde over denken.

Als er dus achteraf nog kosten blijken te zijn die de uitvaartondernemer vooraf niet heeft besproken of aangegeven, hoeft de consument die niet te betalen.

Tenzij de consument en de uitvaartondernemer vooraf helemaal geen begroting hebben besproken en er was afgesproken dat alle kosten zouden worden gefactureerd op basis van nacalculatie. Dan kan deze consument achteraf de kosten van het leveren van de kist aan het huisadres van de overledene niet weigeren te betalen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.