Tijdstip afgeven overlijdensverklaring na de schouw
11 juni 2024
Vraag nummer: 68403
Geachte heer van der Putten,
In onze regio (en ook elders wellicht) komt een forensisch arts van de GGD schouwen en laat dan niet de overlijdenspapieren achter bij de overledene, maar een briefje: ik stuur de papieren naar de gemeente.
Dat is lastig voor de aangever want bij de elektronische aangifte of aangifte aan de balie moeten overlijdenspapieren worden overlegd door de aangever. En als aangever van een overlijden moet ik wel kunnen controleren en instaan wat ik bij de aangifte verklaar lijkt me.
Soms zijn de overlijdenspapieren nog niet aanwezig bij de burgerlijke stand als je aangifte wilt doen omdat het via het secretariaat van de GGD moet lopen, bij een overledene van buitenlandse afkomst waarbij repatriëring plaatsvindt of begrafenis direct na 36 uur van overlijden kan het dus betekenen dat er niet begraven kan worden omdat de overlijdensverklaring nog niet bij de burgerlijke stand is.
XX
(uitvaartonderneming)
Antwoord:
Geachte heer,
Dit is helaas weer een voorbeeld waarbij de indruk bestaat dat de medische wereld de snelheid van handelen na een overlijden niet erg belangrijk vindt. De schouw heeft soms geen prioriteit en de afgifte van een verklaring waar het vervolg van de uitvaart van afhankelijk is, blijkbaar ook niet.
Ik snap het probleem en het voordeel van de GGD om een centrale administratie van overlijdensverklaringen te hebben, niet. Althans niet dat de verklaringen via een administratiepunt van de GGD lopen.
Ik kan me wel voorstellen dat men graag weet wie wanneer door welke arts geschouwd is. Want dan kan men een rekening opmaken en versturen. Maar om de verklaring van overlijden niet meteen af te geven, maar wel een formuliertje in te vullen dat de overledene geschouwd is, lijkt mij niet zinvol. Op de verklaring en het formuliertje worden dezelfde gegevens met pen ingevuld: de naam van de overledene en de datum en een handtekening van de arts. Waarom dan gewoon niet meteen de verklaring van overlijden invullen en aan de uitvaartverzorger of nabestaanden geven?
De gegevens die nodig zijn voor de administratie kunnen later doorgegeven worden. Ik zie opeens het beeld opdoemen van een formulier met een doordrukblaadje eronder, dat dan aan de administratie kan worden gegeven.
In het verleden vond de wetgever ook al dat de schouw te traag verliep. In 2020 is de wet gewijzigd om de dames en heren medici tot snellere actie te bewegen. In artikel 3 van de Wet op de lijkbezorging kwam te staan: "Lijkschouwing geschiedt, zo spoedig mogelijk na het overlijden". Maar als de papieren dan pas via een bureaucratische omweg ter bestemder plekke komen, wordt aan de strekking van de wet ("zo spoedig mogelijk") afbreuk gedaan.
Ik zou, als ik u was, dit probleem melden bij de coördinerende minister voor de wetgeving voor lijkbezorging, de minister van Binnenlandse Zaken. Het lijkt me ook een goede zaak voor de BGNU om op te pakken.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals over het behoud van een graf voor eeuwig:
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.