Info over veranderingen in de wet op de lijkbezorging bij burgerlijke stand
2 oktober 2002
Vraag nummer: 1228 (oude nummer: 1569)
Wed Sep 27 15:49:31 2000
Een medewerkster van de burgerlijke stand van Amsterdam, afd. aangiften van overlijden, vindt dat de afdeling onvoldoende op de hoogte wordt gehouden van ontwikkelingen op het gebied van de wet op de lijkbezorging. Zij krijgt vaak vragen van particulieren die zij niet kan beantwoorden, en is genoodzaakt de mensen door te sturen.
Hoe kunnen zij gericht en consequent de laatste informatie binnen krijgen, liefst schriftelijk?
Bedankt.
liva elders
elders@uitvaart.nl
Antwoord:
Wed Sep 27 23:05:55 2000
Geachte mevrouw Elders,
Als (een medewerkster van) de afdeling Burgerlijke Stand van de gemeente vindt dat ze onvoldoende op de hoogte wordt gehouden van ontwikkelingen op het gebied van de Wet op de lijkbezorging, moet ze dat binnen de eigen gemeente en binnen de eigen beroepskring aankaarten. Er is een vereniging van ambtenaren van de burgerlijke stand. Tot voor een paar jaar heette die meen ik de NEVABS (Nederlandse Vereniging Ambtenaren Burgerlijke Stand) en het secretariaat werd nota bene gevoerd vele jaren door de Burgerlijke Stand van de gemeente Amsterdam. Ik heb gehoord dat de naam gewijzigd is in iets flitsenders, maar weet niet hoe het nu heet. Overigens hoorde ik onlangs dat het bureau van deze vereniging nu in Zoetermeer is gevestigd. De vereniging heeft ook eigen eigen tijdschrift, vroeger Het Personeel Statuut geheten. Ik weet niet of het nu nog zo heet, maar dat was/is een gerenommeerd tijdschrift dat misschien al wel 100 jaar bestond, maar telkens met de tijd mee ging. Het zal zeker op een of andere manier nog bestaan. In dat tijdschrift werd vroeger ook wel geschreven over lijkbezorging. Als ze de redactie inseint dat er behoeft is aan een actueel artikel hierover, zal men beslist wel voor een artikel willen zorgen.
Als het vooral gaat om publieksvragen, is voorzichtigheid geboden. Ik weet dat mensen met een meest uiteenlopende vragen kunnen komen en het is onmogelijk om daar allemaal een goed antwoord op te geven. U schrijft dat iemand dan genoodzaakt is om mensen door te sturen, maar vaak is dat juist goed.
Want dan krijgen ze het goede antwoord, en geen half goed of driekwart fout. Iemand kan vragen krijgen over erfrecht en belastingen en internationaal vervoer en mortuariumtarieven en weet ik wat allemaal.
Daar kan men vaak toch geen goed antwoord op geven. Men moet het dan ook niet proberen, maar doorverwijzen naar een notaris (of de Notaristelefoon), de belastingdienst etc.
En voorts moet ik constateren dat er vrij weinig publieksinformatie is over lijkbezorging. Dat bestaat helaas niet. Er zijn boekjes over erfrecht, of over wat je moet regelen na een overlijden (de bekende Gids na een overlijden), er zijn boekjes met ideeen over een persoonlijke uitvaart, over hoe je zelf een uitvaart regelt etc., maar dat is allemaal geen zakelijke neutrale feitelijke informatie over wat er kan en mag rond een overlijden. Want de bestaande literatuur gaat over wat er pas na het overlijden komt, of hoe je het op een wat alternatieve manier kunt doen. Maar niet over hoe het 'gewoon' gaat rond een overlijden. Dan moet je gaan sprokkelen in artikeltjes, foldertjes en op een site als deze. Eigenlijk - ik bedenk dat het vreemd is dat ik het nu pas bedenk - is de site www.uitvaart.nl een van de weinige algemeen toegankelijke bronnen met de meeste en meest uiteenlopende publieksinformatie. Laat de gemeente daar dan maar naar verwijzen.
Met vriendelijke groet,
W. van der Putten
27 september 2000