BSN nodig voor de aangifte? (Naschrift: ja, bij digitale aangifte van overlijden)
28 december 2016
Vraag nummer: 48766
De Gemeente Roosendaal wil alleen een overlijdensakte opmaken en een verlof afgeven als wij het BSN-nummer van de overledene op het aangifteformulier vermelden. Moet ik deze gegevens vermelden op het aangifteformulier?
Antwoord:
Geachte heer,
Niet alle soort organisaties in elke soort situatie mogen om een BSN-nummer vragen. De gemeente mag dat wel doen bij wijzigingen in het bevolkingssysteem.
Maar de vraag is of opgave van het BSN verplicht is. Dat denk ik niet. Ik denk niet dat een gemeente aan aangifte kan of mag weigeren als de aangever geen BSN van de overledene kent of bij de hand heeft. Ik ken geen wettelijke verplichting op dit vlak.
Ik weet niet waar de gemeente zich op beroept als zij een aangifte zou weigeren. Daar zou ik wel benieuwd naar zijn.*
Het lijkt me niet houdbaar om een aangifte te weigeren om deze reden. Ik denk bijvoorbeeld aan zwervers of mensen met psychiatrische gegevens die waarschijnlijk geen model-boekhouding (kunnen) voeren. Dan zouden zulke mensen niet dood kunnen gaan in de gemeente Roosendaal, althans daar kan dan geen aangifte van worden gedaan, omdat er geen papieren zijn. Aangifte van lijkvinding van onbekenden zou dan in Roosendaal ook niet kunnen?
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
* Naschrift:
Op 2 januari 2017 zond de vragensteller mij nog nadere gegevens; hij had navraag gedaan bij de gemeente Roosendaal.
De verplichting het BSN-nummer van de overledene op het aangifteformulier te vermelden geldt alleen voor digitale aangifte door uitvaartondernemers en bestaat sinds 1 juli 2015. Goed om te weten.
Bij de 'ouderwetse' aangifte aan het loket speelt dit niet.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten