Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Onjuiste voorlichting door uitvaartverzorger

18 februari 2016

Vraag nummer: 45284

na overlijden van mijn man 17 dec j.l ben ik door de uitvaartverzorger onjuist ingelicht over de begrafenisverzekering. We zijn volledig vergoed voor alles onkosten bij Monuta, hij zei dat hij daar ook voor werkte, blijkt niet zo te zijn, nu een rekening gekregen van hem van 1284 euro, terwijl we volledig verzekerd zijn. Weet u hoe ik moet handelen nu?
vr groet Annie Noorman

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dan zou ik de rekening van die uitvaartverzorger niet betalen. Zo simpel is het. Als hij u eerst vertelt dat de verzekering van Monuta alles dekt en het later niet zo blijkt te zijn, bent u verkeerd voorgelicht. En kunt u hem aan zijn mededelingen houden.

Hebt u getuigen die kunnen verklaren gehoord te hebben dat die uitvaartverzorger dat vertelde? Dan moet u hen vragen of dat - zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk - op te schrijven. Wanneer en hoe laat dat was, wie er allemaal aanwezig was, waar het gesprek over ging, etc.
Hebt u e-mails of andere berichten of notities, waar dat uit blijkt? Goed bewaren.

Als de uitvaartverzorger blijft aandringen op betaling, kunt u een klacht indienen bij de Ombudsman uitvaartwezen. Zie www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl.

Overigens is het met dit soort zaken zo: ga nooit alleen af op de uitlatingen van een uitvaartverzorger. Neem ook altijd zelf contact op met uw eigen verzekering! Dat voorkomt dat er later dit soort situaties ontstaat, waar u niet op zit te wachten.
Men is altijd vrij om een andere uitvaartondernemer te kiezen dan waar men verzekerd is. Alleen: dat kost meestal wel geld. Soms EUR 1.000,- tot 2.000,- extra en soms nog meer. Zie:


Zo te lezen is dit geen kleine vergissing van die uitvaartverzorger. Hij weet waarschijnlijk dat als hij u correcte informatie over uw verzekering geeft, dat hij de uitvaart uit handen moet geven omdat Monuta hem dan gaat doen. Want dat was waarschijnlijk voor u de meest gunstige optie. Ik ken alle details van het gebeurde niet, maar dan heeft die uitvaartverzorger u misschien wel 'onder valse voorwendselen' als klant gekregen en gehouden. Dat hoeft natuurlijk niet beloond te worden.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl


TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.