Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Onduidelijk uitleg basistarief en daardoor voor je gevoel dubbele betaling

20 september 2011

Vraag nummer: 26090

Wanneer er in het basis tarief beschreven staat dat , het bezorgen van de kist en het inkisten van de overledene,dagelijkse controle van de overledene, het beschikbaar stellen van materialen t.b.v. de opbaring,bij het basis tarief inbegrepen is,kan dan ook nog apart berekend worden 595euro thuisopbaring en 175 euro voor het verzorgen van de overledene?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik kan niet goed beoordelen of het bezorgen van een kist en inkisten ook aan de orde zijn wanneer iemand in een rouwcentrum wordt opgebaard. Ik denk dat het zowel geldt bij opbaren in een rouwcentrum als thuis.
Voor opbaring in een rouwcentrum en opnbaring thuis gelden gewoonlijk verschillende tarieven. Thuis opbaren kan - in tegenstelling tot wat mensen soms denken - duurder zijn dan in een rouwcentrum, omdat een koelplaat e.d. naar het sterfhuis moeten worden gebracht en men dagelijks (extra) tijd kwijt is aan (reistijd voor) het controleren van de toestand van het stoffelijk overschot. Het gebruik van het rouwcentrum is voor een ondernemer efficienter.

Maar het hangt er van af hoe specifiek en uitgebreid de diensten in het basistarief beschreven worden. En of u een offerte hebt gehad (en akkoord bevonden) die deze kosten duidelijk vermelden. Dat weet ik niet.

Laat het u nog eens duidelijk uitleggen, want het gevoel dat je dubbel betaalt is een erg vervelend gevoel. Zeker als het om een uitvaart gaat.

Als de ondernemer u niet kan overtuigen dat e.e.a. correct is, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen.
Zie op deze site Infotheek > geschillen > ombudsman uitvaartwezen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.