Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Leedschade

22 juli 2017

Vraag nummer: 51427

Geachte heer,
Op 24 juni is ons moeder overleden toen contact opgenomen met de uitvaart ze zouden alles regellen op 29 juni zouden we vertrekken naar maroco daar aangekomen op schiphol bleek dat de kist niet aanwezig te zijn ik ben gaan bellen naar uitvaart die zegt dat ze is geleverd daar op schiphol wisten ze van niks de piloot kon niet meer wachten dus vertrok het vliegtuig zonder kist uitvaart beloofde mij dat als nog savond zou vetrekken naar nador weer bleek er niks van te kloppen ik ben naar nador gevlogen zonder kist de kist hebben ze naar tanger gestuurd.een hoop gedoe mijn vraag kan schade vergoeding eissen?

Antwoord:

Geachte heer,

Mij lijkt dat de verantwoordelijke onderneming zeker een bepaalde genoegdoening zou behoren te verschaffen.

Echter, eerst zou precies uitgezocht moeten worden hoe de problemen zijn ontstaan. Waarom was de eerste keer de kist niet (op tijd) op Schiphol? Was de onderneming het vergeten, had de chauffeur verkeerde instructies of een lekke band, of was er overmacht? Hoe kon het dat de kist naar Tanger was gestuurd? Wie was daar verantwoordelijk voor? Was dat een fout van de uitvaartonderneming, of een fout van de vliegmaatschappij? Had de uitvaartonderneming dat moeten controleren en heeft ze dat gedaan?
Pas als u precies weet wie wat heeft gedaan, kan de juiste partij aansprakelijk worden gesteld.

Wat vergoed zou kunnen worden, is werkelijke schade, zoals extra kosten die u zelf hebt moeten maken. Emotionele schade, wat u 'leesschade' noemt, wordt volgens het Nederlandse recht vaak niet betaald. Maar het kan wel leiden tot korting op de rekening, waardoor het op hetzelfde neerkomt.

Als de uitvaartonderneming is aangesloten bij een brancheorganisatie zoals de BGNU, kunt u eventueel een klacht indienen bij de Ombudsman uitvaartwezen. Maar dan moet u eerst proberen om er samen met de uitvaartonderneming uit te komen. Pas als dat niet lukt, kunt u de hulp van de Ombudsman inroepen. Zie voor de mogelijkheden en procedure www.ombudsmanuitvaartwezen.nl.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.