Contract komt niet overeen met mondelinge afspraak
18 november 2002
Vraag nummer: 1580 (oude nummer: 1945)
Wed Jan 10 11:33:52 2001
Wij verkeren in een situatie waarin de uitvaartverzorger iets anders heeft verteld dan in het contract staat.
Er wordt een basistarief berekend waar een bep. kist in begrepen is.
Vervolgens wordt er in het contract een toeslag berekend voor een kist.
Bij nader vragen is de kist vervallen uit het basistarief en moet de kist apart worden berekend.
Dit is niet wat in het contract staat en wat er aan ons is verteld. De uitvaartverzorger geeft toe dat dit een fout is maar wil vervolgens wel van 2 wallen eten.
Diegene heeft mij doorverwezen naar het VOU om mijn klacht te deponeren.
Heeft dit zin. Krijgen wij hierdoor een bep. deel van het geld terug?
Antwoord:
Wed Jan 10 22:48:11 2001
Geachte heer of mevrouw,
Een schriftelijk contract moet natuurlijk overeen komen met hetgeen dat mondeling is toegezegd. Als dat niet zo is, hoeft u dat niet te accepteren.
Ik kan de concrete situatie natuurlijk niet beoordelen. Dat hangt af van wat er exact besproken is en op welke manier en of het partijen duidelijk was dat het nu onjuist berekende element een duidelijk onderdeel van die afspraak was, etc. Er hoeven niet altijd alle details van een contract besproken te worden, maar natuurlijk wel de belangrijke en dure dingen.
Als ik u was zou ik inderdaad een klacht bij de VOU (een koepelorganisatie van vooral grote en bekende uitvaartondernemingen) deponeren. Ik zou dat wel zo goed mogelijk onderbouwen met een exacte beschrijving van de inhoud van de mondelinge afspraak, met eventuele notities die u of anderen aanwezigen van het gesprek hebben gemaakt, met verklaringen van andere personen die bij het gesprek waren e.d. Het gaat er om dat er geen enkele misverstand over de feiten kan zijn.
U vraagt of een klacht zin heeft. Ik denk het wel. Bij de VOU zijn, zoals ik net al aangaf een aantal grote bekend en betrouwbare ondernemingen aangesloten. Ik verwacht dat die heel serieus naar de klacht kijken. Heel toevallig is het zo dat ik vanuit de VOU twee weken geleden ben gevraagd om met een juridische bril nog eens te kijken naar een nieuwe geheel onafhankelijke klachtenregeling die de VOU samen met andere organisaties via het landelijke Platform Uitvaartwezen voor de uitvaartbranche aan het voorbereiden is. De enveloppe ligt hier op de hoek van mijn bureau. Om u een klein voorproefje te geven: er komt dit jaar een geheel onafhankelijke ombudsman voor het uitvaartwezen. Ik weet dat men kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel voert.
Als u duidelijk kunt aantonen, bijvoorbeeld ook met verklaringen van derden die bij het gesprek waren, of van de uitvaartverzorger zelf, dat er mondeling iets anders is afgesproken, verwacht ik dat u inderdaad een deel van uw geld terug krijgt.
mr W.G.H.M. van der Putten
10 januari 2001