Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Yarden wijzigt verzekering

24 juli 2007

Vraag nummer: 4887 (oude nummer: 9495)

Geachte heer van der Putten. Ongetwijfeld zult ook kennis hebben van het feit dat deze verzekeraar voor een aantal verzekerden de polisvoorwaarden wijzigt.
Mijn vraag is ontstaat er op deze wijze een verschil van rechten voor de verzekerden en is dit juridisch juist?

Antwoord:

Geachte heer,

Ik denk zeker dat er een verschil in rechten ontstaat door het omzetten van een verzekering. Dat hoeft trouwens niet per definitie slechter te zijn voor de verzekerde.

Ik kan er echter inhoudelijk niets over zeggen. Daarvoor moet je de oude polis en de oude algemene voorwaarden langs de nieuwe leggen. Een paar maanden geleden heb ik in antwoord op vraag 9062 "Mag Yarden ongevraagd een naturaverzekering omzetten in een kapitaalverzekering?" geadviseerd om bewaar aan te tekenen, als niet duidelijk is dat de wijziging geen verslechtering is. Maar ik zou gewoon eerst maar eens informatie inwinnen bij Yarden.

Maar ook al zou ik oude of nieuwe polissen zien, ik ben geen verzekeringsdeskundige. Het is maar de vraag of ik de consequenties zou doorzien. En dat is natuurlijk voor veel verzekerden ook de vraag.

Nu is Yarden een solide uitvaartverzekeraar met een uitstekende reputatie. Het is een vereniging, geen bedrijf met een winstoogmerk. Je hoeft van zo'n verzekeraar niet te verwachten dat zij haar verzekerden zal willen duperen, of geen oog heeft voor de belangen van de verzekerden. Bij commerciële verzekeraars zou dat misschien nog wel eens anders kunnen liggen; die gaat het uitsluitend om de winst van het bedrijf. Zo'n instelling of uitgangspunt hoef je van Yarden niet te verwachten.

Ik heb even op de site van Yarden gekeken. Yarden heeft van de poliswijziging een apart item gemaakt. Er is ook een lijst met veel gestelde vragen.
Eén van die vragen is of Yarden eenzijdig de voorwaarden mag wijzigen, waarop bevestigend wordt geantwoord. Of dat dit in alle gevallen voor alle soorten wijzigingen geldt, daar kun je misschien een vraagteken bij zetten. Maar dan moet je eerst oude en nieuwe polissen vergelijken.
Persoonlijk heb ik op basis van wat op de site van Yarden staat, de indruk dat het met de wijzigingen wel meevalt en dat (meeste) verzekerden er niet slechter van worden. Het is bijvoorbeeld wel handig en verstandig om duidelijk te maken wat men aan geld uitgekeerd krijgt, als men niet Yarden of een door haar ingeschakelde uitvaartondernemer, maar zelf een eigen gekozen ondernemer inschakelt. Dat schept duidelijkheid die elders wel eens een probleem vormt. Ik heb op deze site (sub-rubriek Vragen over uitvaartorganisaties) wel vaker vragen behandeld, wanneer mensen bij een verzekeraar een naturapolis hadden of lid waren van een uitvaartvereniging, maar zelf een uitvaartverzorger kozen. Dan was er boosheid en teleurstelling over het relatief lage bedrag dat dan vergoed werd. Yarden maakt de gevolgen van zo'n keuze nu inzichtelijk, ik denk als eerste in Nederland, en ik kan zoiets alleen maar prijzen en loven.

Maar het is niet uitgesloten dat individuele verzekerden er minder positief uit komen. Ik zou bij vragen eerst maar eens bij Yarden om een toelichting in het individuele geval vragen. Ik zie niet direct reden voor paniek, maar men behoort het wel goed en duidelijk uit te kunnen leggen.

Wellicht doen verzekerden er verstandig aan om advies in te winnen bij de Nederlansche Bank (DNB), de opvolger van de Pensioen en Verzekeringskamer (PVK). De site http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/de_consument_en_dnb/nl/46-147963.html is een ingang voor consumenten met vragen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder