Mag verzekeraar geld terug vorderen
22 november 2024
Vraag nummer: 69304
Begin januari dit jaar n.a.v. een overlijden de polissen en de bijbehorende waarde opgevraagd bij een verzekeringsmaatschappij. Keurig binnen 2 uur alles zwart op wit ontvangen. Door de nabestaanden is alle getekend en het verzoek tot uitkeren is gedaan en keurig alles binnen enkele weken ontvangen. De uitvaart is hier van voldaan. Nu, 11 maanden later, een korte zakelijke brief ontvangen dat er een foutje is gemaakt met het verzoek 4000,00 euro binnen 10 dagen terug te storten. Geen toelichting, geen sorry, gewoon hupsakee. Wat nu te doen?
Antwoord:
Geachte heer,
U kunt een dergelijk probleem beter voorleggen aan een adviseur op het terrein van verzekeringsrecht. Ik weet alleen iets van het recht over begraven en cremeren; dat is niet het probleem van deze situatie.
Als een fout(je) is gemaakt, kan de verzekeraar geld terug vorderen. Maar een vergissing van 4.000 euro zou ik op het budget van een uitvaart geen foutJE noemen.
De nabestaanden hebben er recht op om duidelijk uitgelegd te krijgen hoe en waarom een fout is gemaakt. Bij veel uitvaarten is het totaal beschikbare bedrag ongeveer 4.000 euro. Ik weet niet wat deze familie aan de uitvaart gespendeerd heeft en wat de rest van de uitkering inhield, maar de hoogte van dit bedrag vereist toelichting.
Vervolgens doen de nabestaanden en u er verstandig aan om de voorwaarden van de polis en de van toepassing zijnde algemene voorwaarden van deze verzekeraar goed na te lezen.
Relevant kan ook nog zijn, of de nabestaanden wisten of hadden kunnen weten dat de opgegeven waarde van de polissen niet correct was of zou kunnen zijn. En dat geldt in belangrijke mate ook voor u als uitvaartverzorger: had u met uw ervaring kunnen weten dat het berekende bedrag waarschijnlijk niet juist was. Als het antwoord op deze laatste vraag 'ja' was, zou de familie misschien ook u een verwijt kunnen maken en een claim bij u kunnen neerleggen.
Het kan zijn dat de nabestaanden, kennis dragend van de ruime uitkering van de polissen, tot meer of duurdere diensten hebben besloten dan wanneer zij wisten dat een bescheidener budget beschikbaar was. Het is de vraag of deze uitgaven voor rekening van de nabestaanden behoren te komen, dan wel - als gevolg van de foute uitkering - voor risico en rekening van de verzekeraar.
Het is ook vreemd dat de vergissing, waar dan blijkbaar sprake van was, pas na 10 maanden ontdekt en gemeld zijn.
Als de nabestaanden zich niet kunnen vinden in deze situatie kunnen zij overwegen om een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid.nl).
Ik denk dat de nabestaanden er goed aan doen om de zaak, met de bijbehorende papieren, ook even voor advies aan een advocaat voor te leggen. Een jurist moet de polissen zien, de voorwaarden, de eerdere correspondentie etc., alles compleet.
Aan de hand van een paar zinnen via deze site is geen compleet advies te geven.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.
TIPTIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.