Geen overlijdens- of uitvaartverzekering
20 januari 2008
Vraag nummer: 5140 (oude nummer: 10143)
Mijn broer is erg ziek. Waarschijnlijk heeft hij niet lang meer te leven. We zijn nog met 3 zusters. Nu heeft hij geen overlijdensrisicoverz. afgesloten. We hebben zelf ook geen geld om het te betalen. Wie moet het dan betalen? en hoe gaat het in z'n werk ?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Allereerst wens ik u en uw familie veel sterkte, de komende tijd.
Wat de uitvaartkosten in zo'n situatie betreft: hier zijn al vele tientallen, zo niet honderden vergelijkbare vragen over gesteld. U vindt ze in de sub-rubrieken 'Kosten uitvaart' en 'Uitvaart door de gemeente' van de rubriek 'Overige onderwerpen'.
De hoofdlijn in mijn antwoorden is: de opdrachtgever van de uitvaart is verantwoordelijk voor de kosten. De erfgenamen moeten de kosten uit de nalatenschap aan de opdrachtgever vergoeden. Als de nalatenschap onvoldoende geld en andere middelen bevat, zijn de erfgenamen aanspreekbaar. Als uw broer geen vrouw of kinderen heeft, zijn u en uw zusters de erfgenamen.
Als er geen geld is en u en uw zusters de kosten niet kunnen dragen, moet u geen opdracht voor de uitvaart geven. Dan bent u niet aansprakelijk voor de uitvaartkosten. Ook moet/mag u geen goederen uit de woning van uw broer halen, want dan gedraagt u zich als erfgenamen en aanvaardt u feitelijk de erfenis, met alles lusten, maar ook alle lasten.
Als u geen opdracht geeft voor de uitvaart en niets doet, moet de gemeente de uitvaart regelen. U moet echter bedenken dat u dan geen recht hebt om de uitvaart bij te wonen. De gemeente hoeft geen kosten te maken voor een opbaring en voor een rouwdienst. De gemeente kan de kosten proberen op u te verhalen, omdat u erfgenamen bent. Maar als u de erfenis verwerpt, vervalt de plicht voor erfgenamen om zelf de kosten te dragen.
Tussen deze mogelijkheden zult u zelf een keuze moeten maken.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.