Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Geen overlijdens- of uitvaartverzekering

20 januari 2008

Vraag nummer: 5140 (oude nummer: 10143)

Mijn broer is erg ziek. Waarschijnlijk heeft hij niet lang meer te leven. We zijn nog met 3 zusters. Nu heeft hij geen overlijdensrisicoverz. afgesloten. We hebben zelf ook geen geld om het te betalen. Wie moet het dan betalen? en hoe gaat het in z'n werk ?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Allereerst wens ik u en uw familie veel sterkte, de komende tijd.

Wat de uitvaartkosten in zo'n situatie betreft: hier zijn al vele tientallen, zo niet honderden vergelijkbare vragen over gesteld. U vindt ze in de sub-rubrieken 'Kosten uitvaart' en 'Uitvaart door de gemeente' van de rubriek 'Overige onderwerpen'.

De hoofdlijn in mijn antwoorden is: de opdrachtgever van de uitvaart is verantwoordelijk voor de kosten. De erfgenamen moeten de kosten uit de nalatenschap aan de opdrachtgever vergoeden. Als de nalatenschap onvoldoende geld en andere middelen bevat, zijn de erfgenamen aanspreekbaar. Als uw broer geen vrouw of kinderen heeft, zijn u en uw zusters de erfgenamen.
Als er geen geld is en u en uw zusters de kosten niet kunnen dragen, moet u geen opdracht voor de uitvaart geven. Dan bent u niet aansprakelijk voor de uitvaartkosten. Ook moet/mag u geen goederen uit de woning van uw broer halen, want dan gedraagt u zich als erfgenamen en aanvaardt u feitelijk de erfenis, met alles lusten, maar ook alle lasten.
Als u geen opdracht geeft voor de uitvaart en niets doet, moet de gemeente de uitvaart regelen. U moet echter bedenken dat u dan geen recht hebt om de uitvaart bij te wonen. De gemeente hoeft geen kosten te maken voor een opbaring en voor een rouwdienst. De gemeente kan de kosten proberen op u te verhalen, omdat u erfgenamen bent. Maar als u de erfenis verwerpt, vervalt de plicht voor erfgenamen om zelf de kosten te dragen.

Tussen deze mogelijkheden zult u zelf een keuze moeten maken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.