Dela betaalt kosten begrafenis niet (omdat ander bedrijf uitvaart heeft uitgevoerd)
28 januari 2007
Vraag nummer: 4608 (oude nummer: 8764)
Mijn oma is onlangs overleden. Via de infobalie van het verpleegtehuis kregen we het nummer van Dela waar oma een verzekering had. Er kwam een uitvaartbedrijf en alles werd in gang gezet. Later op de dag kwam een medewerker van het uitvaartbedrijf en nam met ons de wensen door. Wj hebben de polis overhandigd en een paar keer gezegd dat het toch duidelijk was dat zij een verzekering had bij Dela. De polis werd bekeken. Alles akkoord. Er werd ook bij alles uitgelegd wat in het pakket zat bij de Dela en wat niet. Wat blijkt nu.... een maand later. Dela betaalt niets van de uitvaart ondernemer heeft geen kontrakt met de Dela. Dit terwijl zij ons overduidelijk in die waan hebben gelaten.
Welke stappen kunnen wij ondernemen?
Met vriendelijke groet,
Natasha Beijer
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Ik kan niet een-twee-drie zeggen wat u kunt doen. Want uit uw verhaal blijkt dat er iets niet klopt, maar ik kan zo niet zien wat er niet klopt.
Eerst zullen de feiten precies nagegaan moeten worden. Stap voor stap.
Wie heeft Dela gebeld, u zelf of het verpleeghuis?
Hebt u Dela in Eindhoven zelf gebeld of een soort agent of regionaal bedrijf?
Was de persoon van het uitvaartbedrijf die kwam, van Dela, of een ander? Blijkbaar van een ander, maar hoe stelde die zich voor?
Door wie werd de polis akkoord bevonden? Op wat voor manier?
Wekte dat andere bedrijf de indruk met Dela samen te werken? (Dela en ook andere grote verzekeringen werken in sommige regio's met andere bedrijven).
Is er door u of een ander familielid opdracht gegeven voor de uitvaart door een formulier in te vullen en een handtekening te zetten? Was dat een formulier van Dela of van een andere bedrijf? Stond op dat formulier ook dat er een polis van Dela was en is daar het nummer van ingevuld?
En zo zijn er meer vragen.
Ik zou als ik u was maar eens beginnen met de kosten van die andere uitvaartonderneming niet te betalen. Want als die u in de waan laat dat de polis van Dela zijn diensten dekt, bent u ernstig misleid. Ik kan van een afstand en zonder details te kennen niet zien waar het dan precies fout is gegaan en waarom.
Ik adviseer u om een advocaat in te schakelen, die naar alle papieren (polis, opdrachtformulier voor de uitvaart, correspondentie met Dela e.d.) kan kijken en uw hele verhaal kan horen en zonodig een brief op poten kan schrijven.
Overigens meen ik dat Dela wel een uitkering doet als een andere onderneming dan zij zelf of waar ze een contract mee heeft, de uitvaart verzorgt. Maar dan worden de kosten slechts voor een deel gedekt. Dat is overigens het goed recht van Dela (en iedere andere naturaverzekeraar in gelijke omstandigheden) omdat het voor Dela veel goedkoper zou zijn als zij zelf met eigen mensen de uitvaart zou uitvoeren dan wanneer ze een ander bedrijf moet betalen).
Houdt u er rekening mee dat als u bij het verpleeghuis naar het nummer van Dela vroeg, maar men u het nummer van een andere onderneming gaf, het verpleeghuis mogelijk ook aansprakelijk is voor het u op een dwaalspoor zetten. Dat is iets wat uw advocaat kan bekijken.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten