Ben ik verkeerd ingelicht en behandeld door dela uitvaartverzekeringen?
17 oktober 2007
Vraag nummer: 4997 (oude nummer: 9798)
geachte heer/ mevrouw,
mijn zoontje is op 31-03-07 overleden nu is het zo dat hij in de basisverzekering zat voor de uitvaart ik ben zo te woord gestaan door dela dat hun tegen mij hebben gezegd dat ik hem binnen de vier minuten dat hij is overleden op de plus kapitaal verzekering had moeten laten zetten om 80 procent vergoed te krijgen. In deze vier minuten stonden er inmiddels drie ambulances bij mij voor de deur en heb ik hier niet bij stilgestaan dus nu zit ik nog meer 2500 euro aan rekeningen wat kan ik hiertegen doen!!
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dela is een goede en (normaal ook) betrouwbare uitvaartverzekeraar zonder winstoogmerk. Maar ook zakelijk. Kinderen moeten inderdaad op de polis bijgeschreven worden.
Echter, men kan ook overdrijven. Ik kan mij niet voorstellen dat men de eis zou stellen dat de bijschrijving gebeurd zou moeten zijn binnen de termijn van enkele minuten dat uw kind geleefd heeft. Dat is apart onredelijk. U zou in een normale situatie het kind in de weken na de geboorte aangemeld hebben.
Ik adviseer u om de kwestie nog eens aan Dela voor te leggen, bijvoorbeeld in een brief gericht aan de directie. Waarin u dan alle feiten eens rustig en duidelijk op een rij zet. De kans is groot dat men dan op het eerder ingenomen standpunt terug komt.
Als dat onverhoopt niet zo zou zijn, kunt u overwegen een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen (www.uitvaart.nl/ombudsman). U kunt bij de Ombudsman echter alleen een klacht indienen als u eerder zelf een klacht in hebt gediend, waarin Dela niet of onvoldoende aan de klacht tegemoet is gekomen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
17 oktober 2007
---------
Naschrift:
Vandaag bereikte mij het bericht dat Dela de situatie nog eens in ogenschouw heeft genomen en heeft besloten om het kind voor de verzekering te accepteren. Daarmee is de kwestie opgelost.