Mislukte opname uitvaart door niet testen USB-sticks
16 augustus 2020
Vraag nummer: 61360
Bij de uitvaart van mijn moeder zou er een opname met beeld en geluid worden gemaakt. Deze opname is mislukt. De uitvaartverzorger DLE te Drachten was overgestapt op andere USB-sticks, met deze sticks hadden ze nog nooit gewerkt. Bij de uitvaart van mijn moeder werd deze stick voor het eerst gebruikt. Deze sticks zijn niet van tevoren getest.
Tijdens het eerste muzieknummer van de uitvaart waren er allerlei piepjes te horen (zoals je bij foutmeldingen op de computer ook wel hoort). Hierop is onze uitvaartleidster naar de medewerkster van DLE gelopen om te vragen wat er aan de hand was. Hierop zwaaide de medewerkster met een stickje en deed voorkomen of er niets aan de hand was.
Na afloop van de dienst bleek er niets op de USB-stick te staan.
Naar aanleiding hiervan heb ik een mail gestuurd naar DLE met bovenstaande klacht. 3 dagen later kwam er een excuusmail waarin de fouten toegegeven werden en er is een bloemetje thuis bezorgd.
Ik vind dit een onvoldoende compensatie voor de geleden emotionele schade. Door de corona zijn diverse familieleden en vrienden niet in staat geweest de uitvaart te bezoeken, mede voor hen hebben we om een opname gevraagd. Ook hebben onze dochters een mooie rol gehad tijdens de dienst en dit kunnen ze nooit meer terugkijken.
Ik vraag me af wat de hoogte van de vergoeding voor de geleden emotionele schade zou kunnen zijn.
Ik zie een soortgelijke vraag (49673) waarin gesproken wordt over een vergoeding van 300-400 euro. Hierbij is echter wel beeld aanwezig en alleen de audio niet te verstaan.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Het is heel moeilijk om een uitspraak te doen over een mogelijke vergoeding wegens de geleden emotionele schade in dit soort situaties.
Ik heb voor u nog eens gezocht in de jurisprudentie die ik in mijn archief heb, over fouten bij geluidsopnames. Er zijn weinig uitspraken en de uitkomst is verschillend.
Bij de behandeling van een klacht uit 2011 over o.a. de afwezigheid van een goed werkende geluidsinstallatie tijdens een uitvaart, in samenhang met andere klachten, werd door de toenmalige Ombudsman Uitvaartwezen een compensatie van 600,- euro toegekend. Dat ging dus niet over het ontbreken van een opname, maar over diverse klachten, waaronder een niet werkende geluidsinstallatie tijdens de plechtigheid. (Klacht 2011-29: Te weinig stoelen, defecte geluidsinstallatie en andere klachten, van 03-11-2011).
Een ander geval lijkt meer op uw situatie. Er vond in januari 2019 een crematie plaats, waarvan een geluidsopname werd gemaakt en op een USB-stick werd gezet. Toen de weduwe in december 2019 de opname wilde afluisteren, bleek er niets op de USB-stick te staan. Het crematorium had de opname niet zo lang bewaard, dat zij die opname opnieuw op een USB-stick kon zetten. In haar bindend advies van 27 februari 2020 zag de toenmalige Ombudsman Uitvaartwezen in dit geval geen reden voor een vergoeding wegens immateriële schade (Klacht 2019-166, te vinden op de site www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl).
Inmiddels is de termijn van de vorige Ombudsman verstreken en is er sinds april een andere Ombudsman. U zou de kwestie met DLE Drachten aan hem kunnen voorleggen. De procedure en voorwaarden staan op de site www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.