Raadplegen van verschillende gemeentelijke systemen voor de uitvoering van de Wlb
8 februari 2022
Vraag nummer: 64362
Binnen de gemeente Deventer voeren wij met een viertal de gemeentelijke uitvaarten uit.
Nou hebben we vanmiddag overleg gehad.
Één van de vragen die voorbij kwam was deze:
Op grond van welke wettelijke regeling hebben wij, voor de uitvoering van de wet op de lijkbezorging, inzage in de verschillende systemen.
We hebben namelijk verschillende functies (zie hieronder) en daarom werken we ook in verschillende systemen.
1. medewerker Publiekscontacten en vergunningen
2. Medewerker publiekszaken zorg
3. WMO coach
4. medewerker gegevensbeheer (wet BRP)
We kunnen dus informatie los peuteren uit verschillende systemen, maar de vraag is mag dat?
Of eigenlijk, nogmaals:
Op grond van welke wettelijke regeling hebben wij, voor de uitvoering van de wet op de lijkbezorging, inzage in de verschillende systemen.
Kunt u hier meer over vertellen?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Het uitgangspunt van de artikelen 21 en 22 Wet op de lijkbezorging (Wlb) is dat de burgemeester zorg draagt voor de lijkschouwing en de lijkbezorging van een overledene. De bedoeling van de Wlb is niet dat de gemeente altijd zelf de uitvaart regelt, maar zorgt dat er een uitvaart plaats kan vinden.
De uitvoering van deze bepalingen zelf zijn mijns inziens al een legitieme reden om in verschillende systemen te kijken om de voor de lijkbezorging noodzakelijke gegevens te verzamelen. Als je bijvoorbeeld niet kunt nagaan of een overledene nabestaanden heeft en waar die wonen, kun je die nabestaanden niet waarschuwen en in staat stellen de uitvaart ter hand te nemen.
Of individuele medewerkers bevoegd zijn om bepaalde systemen te raadplegen, is een andere vraag. Ik kan u zo niet zeggen wie waarvoor bevoegd is, want dat weet ik niet. Ik ken de achterliggende regelgeving niet (meer. Dat ik zelf bij een gemeente werkte en dat soort dingen wist, ligt al lang achter mij). Je moet dan kijken naar functieomschrijvingen en naar regels voor raadpleging van bepaalde systemen. Maar ik zou wel kijken, als ik u was, of de bevoegdheid door een besluit van de burgemeester of het college zo nodig uitgebreid kan worden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.