Geld betalen om mijn overleden vader te zien?
24 januari 2008
Vraag nummer: 5151 (oude nummer: 10171)
Ik wil mijn vader zien die is net overleden, maar ik moet er voor betalen hoort dat? Om te kijken? Kan dat kloppen?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Als u bedoelt te zeggen dat het opbaren van uw vader extra kosten met zich mee brengt, dan kan dat kloppen.
Het hangt er allereerst van af wat de persoon die opdracht heeft gegeven voor de uitvaart van uw vader, met de uitvaartonderneming heeft afgesproken. Of hij wordt opgebaard in een rouwcentrum of iets dergelijks, om afscheid te kunnen nemen, of niet.
Het kan zijn dat de opdrachtgever dit opbaren niet heeft afgesproken. Als iemand anders het nu toch graag heeft, ontstaan er extra kosten. Er moet immers iemand uw vader uit de koeling halen, de lichten en de verwarming aan doen, bezoekers binnen laten, koffiekopjes opruimen en uw vader weer naar de koeling brengen. Dat zijn extra (personeels)kosten, die de uitvaartonderneming in rekening brengt.
Dat lijkt mij ook niet zo gek.
Maar het zou wel gek zijn als er tóch al een dag en tijdstip is afgesproken waarop uw vader wordt opgebaard, dan van bezoekers te vragen dat zij er voor moeten betalen. Dat kan ik mij niet voorstellen.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als iemand op een andere dag of een ander tijdstip afscheid wil nemen, dat er extra kosten ontstaan, die de uitvaartonderneming in rekening kan brengen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.