Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Verantwoordelijkheid in uitvaartcentrum bij 'trammelant'

9 februari 2006

Vraag nummer: 4275 (oude nummer: 7462)

met familie van een gestorven mener is afgesproken dat hij in het uitvaartcentrum wordt opgebaard, zodat ook de vriendenkring afscheid kan nemen. Het botert niet erg tussen familie en vrienden.
door de vrienden wordt ook gebruik gemaakt van deze gelegenheid, maar vanuit de vriendenkring werd de medewerkter van het uitvaartcentrum gewaarschuwd dat er wel eens "trammelant"in het centrum zou kunnen komen. de medewerker belde me daarover, en er rees de volgende vraag: wie is er verantwoordelijk in zo'n geval? moet de uitvaartverzorger extra ondersteunig geven en met personeel aanwezig zijn, of moet het uitvaartcentrum extra mensen (of andere acties) ondernemen? (het betreft niet een afgesproken rouwbezoek, er is gedurende bijna de hele dag bezoekmogelijkheid)

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dat is natuurlijk geen standaard situatie. Maar wie is verantwoordelijk voor wat? De persoon of personen die 'trammelant maken' zijn daar verantwoordelijk voor en niemand anders. Wilt u breedgeschouderde uitvaartleiders aannemen? En wat voor trammelant, hoe en door wie? Als er heel concreet wordt gewaarschuwd, kun je daar wellicht iets mee, maar als het niet concreet is... Dan zou je de hele dag extra personeel moeten hebben. Maar hoeveel?

Juist bij een 'waarschuwing' kan het gaan om een onruststoker of een blaffende hond die niet bijt. Er kan zich ook iets voordoen zónder een waarschuwing.

Ik zou als ik in uw schoenen stond en die van het rouwcentrum, geen extra maatregelen nemen, maar het aanwezige personeel instrueren om bij onregelmatigheden na 1 waarschuwing direct de politie te bellen. En wel via 112, zodat er direct actie wordt ondernomen.

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.