Verantwoordelijkheid in uitvaartcentrum bij 'trammelant'
9 februari 2006
Vraag nummer: 4275 (oude nummer: 7462)
met familie van een gestorven mener is afgesproken dat hij in het uitvaartcentrum wordt opgebaard, zodat ook de vriendenkring afscheid kan nemen. Het botert niet erg tussen familie en vrienden.
door de vrienden wordt ook gebruik gemaakt van deze gelegenheid, maar vanuit de vriendenkring werd de medewerkter van het uitvaartcentrum gewaarschuwd dat er wel eens "trammelant"in het centrum zou kunnen komen. de medewerker belde me daarover, en er rees de volgende vraag: wie is er verantwoordelijk in zo'n geval? moet de uitvaartverzorger extra ondersteunig geven en met personeel aanwezig zijn, of moet het uitvaartcentrum extra mensen (of andere acties) ondernemen? (het betreft niet een afgesproken rouwbezoek, er is gedurende bijna de hele dag bezoekmogelijkheid)
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dat is natuurlijk geen standaard situatie. Maar wie is verantwoordelijk voor wat? De persoon of personen die 'trammelant maken' zijn daar verantwoordelijk voor en niemand anders. Wilt u breedgeschouderde uitvaartleiders aannemen? En wat voor trammelant, hoe en door wie? Als er heel concreet wordt gewaarschuwd, kun je daar wellicht iets mee, maar als het niet concreet is... Dan zou je de hele dag extra personeel moeten hebben. Maar hoeveel?
Juist bij een 'waarschuwing' kan het gaan om een onruststoker of een blaffende hond die niet bijt. Er kan zich ook iets voordoen zónder een waarschuwing.
Ik zou als ik in uw schoenen stond en die van het rouwcentrum, geen extra maatregelen nemen, maar het aanwezige personeel instrueren om bij onregelmatigheden na 1 waarschuwing direct de politie te bellen. En wel via 112, zodat er direct actie wordt ondernomen.
mr W.G.H.M. van der Putten