Trends in uitvaartwezen
2 maart 2005
Vraag nummer: 3728 (oude nummer: 5678)
Beste heer Van der Putten,
Wij zijn twee studentes bedrijfswetenschappen aan de universiteit van Nijmegen. We zijn bezig met onze bachelor thesis. Het onderwerp dat we gekozen hebben is trends op het gebied van uitvaartverzorging en de wijze waarop organisatie daarmee omgaan.
Tot nu toe is het ons duidelijk dat er twee duidelijke trends waarneembaar zijn, namelijk het 'loslaten' van het taboe van het spreken over de dood en de verpersoonlijking van de wensen van de klant.
In onze thesis willen we deze trend uitdiepen en vervolgens onderzoeken hoe er in de branche van de uitvaartverzorging op wordt gereageerd.
Aan u de vraag of u ons op weg wil helpen. We willen graag weten wat de trends precies inhouden en waar we eventueel meer informatie kunnen vinden. Daarnaast willen we graag weten hoe de branche reageert op deze trend.
Wellicht zijn we voor het antwoord op deze vragen niet aan het goede adres. Misschien kunt u in dat geval ons vertellen waar we dan wel terecht kunnen met onze vragen.
Alvast bedankt voor de moeite,
met vriendelijk groet,
Mathilde Sanders en Inge Janssen
Antwoord:
Geachte dames,
Als u op deze site rondkijkt, ziet u vele honderden teksten, artikelen, advertenties, etc. etc. die allemaal getuigen van trends in het uitvaartwezen. Het is een beetje alsof u aankomt in het bos en mij vraagt waar de bomen zijn. Of beter, dat u op het strand met uw voeten in zee staat (mijn vragenrubriek) en vraagt waar het water is. Rondom u, dus. Van bijna elke pagina op deze site en elke site van ondernemingen etc. druipt de door u gesignaleerde trend af.
Aan u om te onderzoeken hoe bijvoorbeeld - in de 'harde kern' van het uitvaartwezen - uitvaartondernemingen, maar ook andersoortige bedrijven en instellingen met deze trends omgaan. Denk aan funerair sprekers, bedrijven die witte duiven leveren, cateraars etc. etc.
Ik heb er wel een mening over, maar die vertel ik niet. Als u het niet zelf onderzoekt, leert u niets.
Het lijkt mij echter heel eenvoudig. Turf bijvoorbeeld eens hoeveel ondernemingen van welk type op hun site aangeven in te spelen op eigentijdse ontwikkelingen. En neem contact op met branche-organisaties. Kijk ook eens naar een 'trendy' site zoals dood.nl. Daar barst het van het signaleren van kenmerken en uitwassen van de trends. En vraag eens in uw omgeving aan ouders, grootouders e.d. wat er nu anders is dan pakweg 25 jaar geleden. Het barst van het onderzoeksmateriaal!
mr W.G.H.M. van der Putten