Urn moeder bijzetten in Ukraïne
3 februari 2008
Vraag nummer: 5187 (oude nummer: 10255)
Mijn vrouw wil de urn van haar moeder naar de oekraiene brengen, om daar te worden bijgezet in het graf van haar moeder.
Wat voor papieren heb ik daar voor nodig, en moet de urn nog verzegeld worden.
Antwoord:
Geachte heer,
Je hebt helemaal geen wettelijke papieren nodig. Ook is het niet nodig om de urn te verzegelen; een normale asbus urn is al hermetisch gesloten.
De urn kan per post worden verzonden, maar ook gewoon als (hand)bagage in het vliegtuig.
Ondanks dat er geen wettelijke papieren vereist zijn voor de export en het internationaal transport van een asbus, is het verstandig om een crematieverklaring van het crematorium te vragen en mee te nemen of mee te zenden. Stel dat men bij de douane of veiligheidscheck vragen heeft over wat er in die asbus zit, dan is het wat sneller duidelijk te maken. Misschien is een kopie van een uittreksel uit het register van overlijden van de gemeente ook niet onhandig, bedenk ik zo.
Maar er worden internationaal natuurlijk vaak asbussen vervoerd en ik heb nog nooit gehoord dat het op enig probleem stuitte.
Zie vergelijkbare vragen in de sub-rubriek 'Vervoer asbus' in de rubriek 'Cremeren' en in de sub-rubriek 'Buitenland' bij 'Overige onderwerpen'.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc. en dan hoor je nooit meer iets. En dan bel of mail of schrijf je maar weer eens en begint alles weer van voren af aan en eindigt het weer in het niets.