Eigendom as na misverstand
1 februari 2008
Vraag nummer: 5180 (oude nummer: 10243)
Tijdens de asverstrooiing van mijn vader (in bijzijn van "de opdrachtgever", zijnde mijn moeder) vroeg mijn zus plots om een deel van de as. Zij deed dit in een potje en wij namen stilzwijgend aan dat dit voor haarzelf bedoeld was. NĂ¡ de verstrooiing bleek, dat zij deze as ging weggeven aan iemand anders, die ook graag de as wilde verstrooien. Deze persoon heeft overigens geen enkele familieband. Mag mijn zus dit zomaar doen?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Als de opdrachtgever as aan een derde afstaat, ontstaat er altijd enig risico dat deze iets doet wat de opdrachtgever zelf niet zou doen.
Op het moment dat iemand as bezit, is hij of zij vrij om er mee te doen of te laten wat hem of haar goed dunkt. Hij of zij is dan eigenaar geworden. Je kunt natuurlijk wel afspraken maken, maar er is nooit enige garantie dat iemand zich aan afspraken zal houden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc.