Zeggenschap over de crematie?
3 februari 2008
Vraag nummer: 5188 (oude nummer: 10257)
mijn oma gaat slecht,zij is alleen. heeft 1 kind(mijn tante) en 3 kleinkinderen(mijn neef,mijn zus en ik)
mijn tante heeft een uitgesproken mening over de aankomende crematie,waar mijn zus en ik het niet helemaal mee eens zijn. nu is mijn vraag wat hebben wij hier over te zeggen aangezien mijn vader is overleden en mijn tante dus het enige overgebleven kind is? mag zij alles beslissen of mogen wij hier ook in meebeslissen? in afwachting op uw antwoord alvast bedankt.
X de Y
Antwoord:
Geachte heer,
Volgens de wet moet de wens van uw oma gevolgd worden. Ook door uw tante. En ook door u. Probeer een gesprek met uw oma te hebben, eventueel samen met uw tante en uw zus, en vraag oma wat zij wil. Misschien kan het haar zelf niet zo veel schelen. Als dat zo is, moet het voor u ook niet zo moeilijk zijn om er in te berusten dat uw tante wellicht een eigen invulling aan de crematie geeft. Het ligt althans voor de hand dat uw tante de uitvaart regelt. Maar oma kan ook een ander vragen om het te doen.
Kortom, bespreek het met haar.
Juridisch is het zo dat de wens van de overledene moet worden gevolgd. En dat de persoon die opdracht geeft voor de uitvaart daar invulling aan moet geven. Als er geen wens is of bekend is, heeft de opdrachtgever de vrije hand.
Het is niet per se zo dat een kind van de overledene de uitvaart moet regelen. Maar als er gekozen zou moeten worden tussen bijvoorbeeld een kind of een kleinkind, is de gangbare opvatting dat het kind het meest in aanmerking komt. En dat als de opvattingen uiteen lopen, dat men respecteert wat de het dichtst bij de overledene staande persoon wenst. Een kleinkind zal zich dan iets bescheidener moeten opstellen dan een kind. Tenzij de overledene duidelijk een andere wens te kennen heeft gegeven. Maar om misverstanden en gedoe daarover te voorkomen, is het verstandig om dit in bijzijn van alle betrokkenen te bepreken. Ook al is het soms moeilijk. Maar het gaat om een waardig afscheid in de geest van de overledene. Dat moet voorop staan.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc. en dan hoor je nooit meer iets. En dan bel of mail of schrijf je maar weer eens en begint alles weer van voren af aan en eindigt het weer in het niets.