Opdrachtgever; vergoeding kosten crematie
4 februari 2008
Vraag nummer: 5190 (oude nummer: 10261)
mijn moeder is de opdrachtgever van een crematie.maar is geen erfgenaam.zij moet voor een gedeelte van de kosten van de crematie opdraaien.maar heeft zij dan ook recht op een stuk van de erfenis.ookal als ze dan geen erfgenaam is.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Een opdrachtgever hoeft geen erfgenaam te zijn en een erfgenaam geen opdrachtgever. Dat staat los van elkaar. Iemand kan bijvoorbeeld best een goede vriendin vragen om de uitvaart te regelen, ook al heeft iemand eigen familie. Maar de opdrachtgever is aansprakelijk voor de gehele kosten van de crematie en de uitvaartondernemer; het crematorium en de ondernemer kunnen in dit geval de rekening gewoon bij uw moeder indienen. Zij is verplicht die te betalen.
Aan de andere kant is het zo dat de opdrachtgever er recht op heeft om de totale kosten vergoed te krijgen uit de nalatenschap. Ik zou het niet zo zeggen dat uw moeder recht heeft op een stuk van de erfenis; dat is te vaag, ze wordt daardoor ook een erfgenaam. Uw moeder heeft als opdrachtgever recht op vergoeding van de kosten. Geen euro meer, maar ook geen euro minder.
Zie vergelijkbare vragen in de sub-rubriek 'Kosten uitvaart' in de rubriek 'Overige onderwerpen'.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc. en dan hoor je nooit meer iets. En dan bel of mail of schrijf je maar weer eens en begint alles weer van voren af aan en eindigt het weer in het niets.