Eigenaar overledene (kosten om asbus te krijgen)
2 april 2010
Vraag nummer: 7488 (oude nummer: 15613)
Mijn broer is 2 weken geleden overleden, nu willen we graag het as hebben tegen de tijd dat het kan, maar dit kan alleen tegen betaling, we moeten dus onze eigen broer terug kopen , cru gezegd, terwijl hij goed verzekerd was, je verwacht toch dat zoiets in een polis zit , kosten zijn al niet niks,en dat je gewoon je familielid kan ophalen zonder extra kosten, dat hetgeen wat om de as zit betaald moet worden , is helder, maar gewoon je eigen familie lid weer ophalen en dan ervoor moeten betalen, gaat er bij ons niet in, ik zou het bijna mensenhandel noemen, terwijl dat voor de wet verboden is.
mijn vraag is wie of wat is er eigenlijk eigenaar(kan zo snel geen ander woord vinden) van het lichaam en na crematie as van een overledene, gezien het feit dat iemand die er niet meer is, zelf niet meer kan beslissen.
zijn de rechten bij overlijden ineens verdwenen?
Ik zelf vindt het onacceptabel dat je je eigen familie lid "moet kopen"om het terug te halen naar de familie.
kunt u me antwoord geven?
met vriendelijke groeten
XX
Antwoord:
Geachte heer,
Allereerst nog gecondoleerd met het recente overlijden van uw broer.
Ik kan van een afstand niet beoordelen wat precies de situatie is en hoe uw broer verzekerd was.
Ik weet wel dat sommige crematoria voor de afgifte van de as nog administratiekosten vragen. Misschien is dat hier aan de orde. Of dit terecht is kan ik van een afstand moeilijk beoordelen.
Juridisch is het van belang of voor het aangaan van de (crematie)overeenkomst duidelijk is welke kosten er allemaal mee gemoeid zijn of niet. Men moet vooraf weten waar men aan toe is.
Maar het kan ook van de soort verzekering van uw broer af hangen wat gedekt wordt en wat niet. Er zijn honderden soorten verzekeringen, dus daar kan ik in uw geval niets zinnigs over zeggen.
Persoonlijk vind ik het een vreemde zaak dat men voor het afhalen van een asbus nog (administratie)kosten moet betalen. Er zal immers altijd iets met de asbus moeten gebeuren. Daar is uiteraard (een beetje) tijd van personeel en administratie mee gemoeid. Maar ik begrijp niet waarom dit niet gewoon in het geheel van de crematiekosten zou zitten. Er is ook tijd van personeel en administratie gemoeid met het in ontvangst nemen van een stoffelijk overschot om te cremeren, maar dat rekent men ook niet apart.
U kunt bij het crematorium een klacht indienen. Indien dit niet naar tevredenheid opgelost wordt, geef ik u in overweging om een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen. Bij de behandeling van de klacht kunnen ook alle papieren en voorwaarden worden bekeken; die zie ik nu niet.
Informatie over de Ombudsman en het indienen van een klacht kunt u vinden op de site www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten