Binnen 24 uur gecremeerd, kan dat?
24 januari 2008
Vraag nummer: 5154 (oude nummer: 10174)
Hoe snel na je overlijden kun je worden gecremeerd. Kan dit bv binnen 24 uur? Is hier een minimale eis voor.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
In de wet staat dat men niet binnen 36 uur na het overlijden mag worden begraven of gecremeerd. Dat staat in artikel 16 van de Wet op de lijkbezorging.
In de wet staat ook dat de burgemeester verlof mag geven om het eerder te doen, maar dan moet eerst contact worden opgenomen met de officier van justitie. En als die geen bezwaar heeft mag de burgemeester verlof verlenen.
Binnen 24 uur kan er nooit worden begraven of gecremeerd. Het is een beetje ingewikkeld om te vertellen, maar tegen een besluit van de burgemeester, ongeacht of het positief of negatief is, staat beroep open bij de Commissaris van de Koningin. Dat staat in artikel 17, tweede lid. Degene die het verlof vraagt, maar niet krijgt, kan in beroep gaan. Maar iemand anders, bijvoorbeeld een broer van de overledene, kan in beroep gaan omdat iemand anders het verlof wél krijgt.
De termijn waarbinnen iemand in beroep kan gaan, is 24 uur. De Commissaris van de Koningin moet onmiddellijk beslissen.
De wet zegt echter ook (in artikel 88) dat zo lang tegen een besluit nog beroep mogelijk is, een verlof nog niet geldig is. Dat betekent dat als bijvoorbeeld een burgemeester al 2 uur na het overlijden verlof geeft om binnen 36 uur te cremeren, het verlof toch pas na (2 + 24 is) 26 uur kan werken.
Als iemand pas na 12 uur na het overlijden verlof vraagt of krijgt, is het verlof al zinloos, omdat er dan toch niet eerder dan na 36 uur begraven of gecremeerd kan worden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.